Svarthuset
 
Titel: Svarthuset
Författare: Peter May
Antal sidor: 363 (Inbunden)
ISBN: 97891 7499 2885
Serie: Lewistrilogin #1 (Lewis trilogy #1)
Första mening: "De är bara barn."
 
Recensionsexemplar från Modernista.
 
Handling: Fin Macleod är kriminalkommissarie i Edinburgh men kommer urpsrungligen från ön Isle of Lewis, en liten ö i de Yttre Hebreiderna där människorna har fått sätta sitt hopp till Gud för att orka med vädrets hårda makter. Det är även dit han tvingas återvända när ett mord begås som till stor del liknar ett annat mord som ligger på hans bord, kan en seriemördare vara lösningen? Det är dock inte mordet i sig som skakar om Fin Macleods mest utan resan tillbaka till sitt egna förflutna, han tvingas göra upp med minnen som han sedan länge har försökt förtränga.
 
 
Omdöme: Det här är en väldigt välskriven berättelse med stor detaljrikedom och många miljöskildringar, både på ont och på gott. Jag är en sådan person som gärna slipper att få detaljer beskrivna för mig, ett skjul är för mig ett skjul och inte så pass intressant att det krävs sex rader för att beskriva dess exteriör. En obduktion behöver för den delen inte heller gås in på i detaljnivå, det får gärna hållas på en mer abstrakt nivå för mig och fler exempel på detta kan tas upp men jag låter bli för att inte bli för långrandig och för att inte gå i samma fälla som författaren.
 
Att det är en kriminalroman stämmer väl i princip eftersom det är ett mord som har begåtts men det är aldrig riktigt det som står i centrum. Det är Fin Macleods resa bakåt i tiden som tar upp mest plats och när det väl kommer till kritan bedriver han inget polisarbete alls utan snubblar mest över lösningar på frågor och problem som han stöter på. Jag är mer ett fan av den hederliga polisdeckaren och det kan vara därför som den här boken inte riktigt passar mig. Den är för stillsam, för finstämmig och det finns inget som helst driv i den. Det är dessutom för mycket i boken som för mig verkar orimligt för att jag ska kunna ta den på allvar. Jag tror inte att en pappa som har förlorat sin son endast en månad tidigare aldrig översvallas av skuld eller skam eller sorg eller några känslor överhuvudtaget. Jag ser upplösningen som alldeles för långsökt och jag finner inte ett enda sympatiskt drag i någon av karaktärerna. Vem är till exempel egentligen huvudpersonen? Jag förstår honom inte. Jag kan faktiskt inte sätta mig in i hur någon av karaktärerna känner eller tänker, speciellt inte en viss person vid namn Marsaili. 
 
När Fin Macleod upptäcker sina minnen och gör upp med sitt förflutna (som är en sidoberättelse till huvudstoryn) sker det inte i kronologisk ordning, vilket inte är något problem egentligen och det blir lite roligare att läsa. Men det som är dess fördel blir även dess nackdel, för även om det ger lite mer fart att inte koncentrera sig på en kronologisk ordning nämns bara vissa saker i förbifarten som inte får sin förklaring förrän långt senare. Ibland fungerar det och ger ett visst driv i berättelsen men ibland känns det som en så väsentlig del i huvudpersonens karaktär att jag vill veta med en gång. Vad hände till exempel med Fin Macleods föräldrar? Vad hände med hans son? Det förklaras så småningom men så pass ytligt att jag blir irriterad, där finns minsann ingen detaljrikedom.
 
Så sammanfattningsvis så är språket bra, om än lite detaljerat för min smak, och historien snarare en ren roman än en kriminalroman. Jag har väldigt svårt för samtliga karaktärer vilket gör att historien inte griper tag i mig så som den hade kunnat göra. Jag gillar dock miljön som den utspelar sig i och jag reser gärna tillbaka till Isle of Lewis, i litteraturens värld.
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
 
 
#1 - Monika

Jag brukar inte heller gilla detaljerade beskrivningar av allt och inget, men den här boken passade mig :)

#2 - boksnoken

En bok jag definitivt kommer att läsa!

#3 - Freja

Jag tror oxå jag skulle gilla miljön, jag brukar gilla kriminalromaner som utspelar sig på sådana ställen. Men jag vill ha driv och tempo i de böcker jag läser, så utifrån resten av din recension tror jag nog att jag avstår den här!

Svar: Det är flera andra som har skrivit positiva recensioner, men det gäller nog att fastna för just miljön och karaktärerna i så fall för spänning och driv tror jag inte att många hittar i den :)
Carolina Edvinsson