Croissants till frukost
 
Titel: Croissants till frukost
Författare: Annika Estassy
Antal sidor: 289 (Inbunden)
ISBN: 97891 87301 704
Publiceringsår: 2014
Serie:
Originaltitel:
Första mening: "Brösten hade ömmat i flera dagar men Cecilia borde ha vetat bättre än att hoppas att en graviditet var orsaken."
 
Recensionsexemplar från Bokfabriken.
 
Handling: Gabriel och Cecilia har hittat tillbaka till varandra efter ett litet snedsteg från Cecilias sida och nu är Gabriel mer än livrädd för att förlora Cecilia igen, medan Cecilia själv funderar på om de verkligen ska hålla ihop när de inte verkar vilja samma sak i livet och inte strävar mot samma mål. Som en blixt från klar himmel dyker Antoine upp med ett förslag om en ny tillvaro för Cecilia och Gabriel vid det franska medelhavet och Gabriel nappar direkt och bjuder Cecilia på en överraskning som heter duga. 
 
 
Omdöme: Istället för strävan efter giftermål är det nu barnafrågan som står i fokus och det lite tabubelagda ämnet att antingen inte kunna eller vilja ha barn. På ett plan kan jag förstå Cecilias desperation efter barn men boken och handlingen blir en slags lektion i att det inte behövs barn för att livet ska ha mening. Jag gillar inte pekpinnar. Jag gillar inte typiskt kvinnliga stereotypa problem, som giftermål och barn som "ska" vara varje kvinnas högsta önskan i livet. 
 
Sedan ser jag ett problem med att välja just dessa karaktärer till bokens huvudpersoner, efter att de har förbipasserat som bifigurer i författarens förra bok, och det är att jag redan har förutfattade meningar om karaktärerna och det är inga positiva tankar. Cecilia har varit otrogen och stuckit ifrån Gabriel utan ett ord och Gabriel å sin sida har sökt tröst i varenda kvinnas famn som han har kunnat hitta, det blir inte lätt för mig som läsare att finna sympati för dem efter det. Speciellt inte när de inte tycks genomgå någon karaktärsutveckling alls, båda är envisa som åsnor och tiger hellre än talar. Inte lär de sig av sina misstag heller.
 
Boken är lättsam men blir tyvärr inte lika trevlig läsning som den förra boken, då var det nytt och den här gången känns det som en repris. Dialogen känns både träffande och realistisk men jag kan ibland känna lite irritation gentemot försöken att få till roliga repliker eller fyndiga situationer. Jag vet att det är jag som föredrar mörker och mord framför pojkvänner och kärleksbekymmer, så som lättsam läsning som inte kräver så mycket passar den utmärkt.
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Annika Estassy: