I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv
 
 
 
Titel: I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv
Författare: Tom Malmquist
Antal sidor: 317 (Pocket)
ISBN: 97891 2714 8734
Publiceringsår: 2016 (Original: 2015)
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Överläkaren stampar ner hjullåset till Karins patientsäng."
 
Handling: Tom och Karin väntar sitt första barn när Karin plötsligt insjuknar i leukemi. Barnet tas ut med kejsarsnitt och som i en mardröm springer Tom i sjukhuskulvertarna mellan intensivvårdsadvelningen och Neonatalen, mellan liv och död. Karins liv går inte att rädda och Toms liv tar en helomvändning när återvänder hem ensam med ett spädbarn och en chockartad sorg.
 
 
Omdöme: Det är svårt att skriva ett omdöme om en självbiografisk bok, särskilt en sådan här som handlar om en sådan tragedi. Jag hade läst en hel del omdömen om den innan jag klickade hem den och jag gjorde mig beredd på en riktig gråtfest. Så blev dock inte fallet och det slutade med att jag till sist fick försöka skumläsa ut den. Jag ser inte alls det som många andra tycks se med den här boken. Jag tyckte att den var alldeles för saklig, att det inte blev något flyt mellan alla medicinska termer och om jag ska vara brutalt ärlig så griper inte Toms historia tag i mig. Jag har svårt att relatera till hans agerande angående svärföräldrarna och jag kan snarare känna deras sorg över att inte få vara vid sin dotters sida snarare än Toms önskan att uppfylla vad han tror är sin frus vilja. Sedan kan jag såklart förstå poängen med att försöka skriva så osentimetalt som möjligt men för mig personligen fungerar det inte.
 
Sedan är det lite dubbelbottnat det här med att skriva sig ur sorgen. Jag förstår att det kan vara en del i sorgeprocessen men samtidigt tycker jag att det kan kännas lite olustigt, att skriva en bok om sin frus bortgång så relativt nära inpå. Tom har också valt att inte bara visa upp relationens fina sidor, det skymtas en hel del som inte är till någon parts fördel och jag kan känna mig lite kluven där. Jag tycker att det är modigt att våga visa upp verkligheten, att inte bara välja ut de ögonblick där kärleken var som starkast utan också lyfta fram stunder när allt inte var rosenrött. Men det lämnar också en lite bitter eftersmak eftersom det bara är Toms perspektiv som kommer fram. Hans ord kommer för alltid att stå oemotsagda.
 
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
 
#1 - Amanda

Hej! Jag gillade verkligen din recension, du har många intressanta vinklar. Har länge funderat på att läsa denna bok, då den varit så omtalad.
Gillar din blogg föresten!
Kram :)
www.amandasminnen.wordpress.com