Göra sig kvitt Eddy Bellegueule
 
 
Titel: Göra sig kvitt Eddy Bellegueule
Författare: Éduard Louis
Antal sidor: 171 (Pocket)
ISBN: 97891 7503 5178
Publiceringsår: 2015 (Original: 2014)
Serie: -
Originaltitel: En finir avec Eddy Belleguele
Första mening: "Från min barndom har jag inte ett enda positivt minne."
 
Handling: Den lilla pojken Eddy Bellegueule växer upp i ett litet samhälle i norra Frankrike där männen jobbar på fabriken och kvinnorna försöker ta hand om hemmet. Men tidigt märks det att Eddy inte är som det förväntas av honom att vara, han viftar för mycket med armarna, går konstigt och pratar med för gäll röst. Eddy gör allt i sin makt för att passa in men han mobbas ändå skoningslöst i skolan och hemma börjar pappan dränka sitt liv i alkohol samtidigt som familjen lever på fattigdomsgränsen. Eddy känner att hans enda chans blir att försöka ta sig därifrån.
 
 
 
Omdöme: Jag ber redan nu om ursäkt för hur många gånger jag kommer att stava bokens titel fel under den här recensionen! Så, nu var det avklarat. Jag hade inte hört något särskilt om den här boken innan jag började läsa den mer än att den har blivit väldigt uppmärksammad i Frankrike av en anledning som jag inte har läst närmare om. Jag tycker att det är en väldigt bra debut och det är en bok som berör, på lite olika sätt kan jag känna. Boken är självbiografisk och det är klart att det gör ont att läsa om en pojke som inte känner sig hemma i sin egen kropp, som hela tiden försöker styra impulser och som varje dag säger åt sig själv i spegeln att bli tuffare. Men det som nog berör mig mest är hur familjen porträtteras, hela Eddys familj består av personer som gör mig obehaglig till mods. Och det värsta är att jag inte tror att särskilt mycket är påhittat, utan att det finns personer som liksom är såhär och det gör lite ont i mig men mest av allt blir jag nog illa berörd. Jag drar paralleller till karaktärer av Gillian Flynn med den skillnaden att dessa är på riktigt.
 
Bokens innehåll flyter bra och den känns lätt att läsa trots det tunga innehållet. Det är heller inte bara en berättelse om Eddy som tvingas växa upp som den enda homosexuella personen i ett litet samhälle i norra Frankrike utan det är också en berättelse om manskultur, klassamhällen och hur normer förs över från en generation till en annan. Den känns med andra ord aktuell på fler punkter än en. Språkligt har boken en unik ton och jag gillar hur författaren förstärker karaktärerna genom att ge dem egna dialekter och uttryck, det påvisar ytterligare det avståndstagande som Eddy gör gentemot sin familj. Med andra ord är det en obehaglig men läsvärd berättelse som förmedlas. 
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon