Till min dotter
 
Titel: Till min dotter
Författare: Malin Wollin
Antal sidor: 253 (Inbunden)
ISBN: 97891 6420 4950
Publiceringsår: 2016
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Jag föddes och råkade vara en flicka."
 
Recensionsexemplar från Piratförlaget.
 
Handling: När Stella föds står det genast klart att det hade varit bättre om hon hade varit en pojke. Det här är en berättelse om Stellas väg från barndomen in i vuxenlivet, från flicka till kvinna och så småningom även mamma. 
 
Omdöme: Jag hade missförstått vad den här boken skulle handla om lite för jag trodde att den skulle vara mer självbiografisk och vara en bok från en mamma till en dotter. Så var ju inte riktigt fallet men när jag väl hade kommit över den lilla besvikelsen så kom jag snabbt in i berättelsen. Även om det finns en berättarröst i form av en mamma som skriver till sin dotter så skulle jag säga att den framförallt är en uppväxtskildring. Jag har lite svårt för sådana när det kommer till barnperspektivet, jag är liksom inte intresserad av barndomen på det sättet utan jag tycker att boken tar sig mer och blir mer intressant i takt med att huvudpersonen Stella blir äldre. Det är framförallt där den sätter sig i hjärtat på mig. Högstadiet. Det förbannade högstadiet. Det finns någon slags hatkärlek där.
 
Det pekas på så himla mycket som behöver pekas på och komma fram i ljuset i den här boken och då tänker jag kanske särskilt på alla glåpord och trakasserier som förekommer i korridorerna och det där med att sex faktiskt borde vara upp till var och en att bestämma över oavsett om man vill ha det mycket eller inte alls. Sedan tycker jag kanske att de kursiverade bitarna är allra finast, när Stella ser på sin egen dotter och känner en rädsla över att hon inte längre vet vem hon är och att det finns så mycket som hon borde förbereda sin dotter för men som egentligen inte ens borde förekomma. Jag hade velat ha mer av den biten, eventuellt för det är då jag känner som mest för Stella.
 
Annars är Stella ingen karaktär som jag direkt går och förälskar mig i och hoppas att det ska gå så bra som möjligt för, hon är lite jobbig på något sätt oavsett hur gammal hon är. Viss igenkänning kan jag ha med Stella men det är inte jättemycket och jag antar att det kan bero på att hon är lite äldre än vad jag är och att det finns en viss skillnad i referenser och familjesyn. Men hur eller hur så är det en träffsäker bok med tydligt feministisk inriktning. Heja!
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus