Statistikinlägg för 2016
 
Det har blivit dags att sammanfatta bokåret och när jag tänjde lite på gränserna för vilka böcker som skulle gillas så kom jag faktiskt upp i mina 100 även det här året. Jag tar inte med böcker som jag läser för jobbets skull men ibland är faktiskt gränsen ganska hårfin då jag kan ha intresse av att läsa en jobbok även privat, så är det ju när man jobbar med böcker hela dagarna. 
 
Antal med betyg 5: 3
Antal med betyg 4: 30
Antal med betyg 3: 39
Antal med betyg 2: 24
Antal med betyg 1: 4
 
Betygsfördelningen ser ut ungefär som väntat, jag brukar ligga i mitten någonstans men jag är ändå glad över att jag har bjussat på så många fyror i år, har jag gått och blivit lite känslosam kanske? Förmodligen inte med tanke på att det bara blev tre fullpoängare. Det är något som jag verkligen vill slå det här året och gärna med råge.
 
Antal från Sverige: 70
Antal från USA: 13
Antal från England: 6
Antal från Norge: 5
Antal från Frankrike: 2
Antal från Finland: 1
Antal från Danmark: 1
Antal från Australien: 1
Antal från Kanada: 1
 
Det här är ju bara pinsamt! Visst, på sätt och vis gillar jag att jag läser så mycket svenskt men jag borde ju verkligen ta mig i kragen och läsa något annat från någon mer oväntad världsdel. Jag vet att jag har det här målet varje år men jag får väl försöka att faktiskt tänka på det lite mer aktivt i år. 
 
Antal kvinnor: 61
Antal män: 38
Antal samarbeten: 1
 
Tydligen kvinnornas år i år, heja heja!
 
Utgivna 2016: 34
Utgivna 2015: 33
Utgivna 2014: 8
Utgivna 2013: 3
Utgivna 2012: 3
Utgivna 2011: 3
Utgivna 2009: 1
Utgivna 2008: 2
Utgivna 2007: 5
Utgivna 2005: 1
Utgivna 2002: 1
Utgivna 2001: 1
Utgivna 1996: 1
Utgivna 1987: 1
Utgivna 1980: 1
Utigvna 1971: 1
Utgivna 1938: 1
 
Och här har vi spridningen över åren och i vanlig ordning läser jag framförallt det nya som kommer ut eftersom jag liksom gillar att hänga med i svängen lite eller hur man nu ska uttrycka det. Att det är så många just 2015 beror på att pocketutgivningen ligger ungefär ett år efter, så enkel förklaring finns det till det alltså. Pocket for the win!
 
 
Sammanfattningsvis kan jag säga att det är bättre med ett sent statistikinlägg än inget, det kom i alla fall under januari! Nu lämnar vi bokåret 2016 bakom oss och blickar framåt. Det här året har jag faktiskt gått ner i antal böcker som jag ska läsa för att klara mitt mål på Goodreads, jag har satt 80 böcker. Så får vi se hur det går! Och inga nyårsmål i år heller. Lustfylld läsning here I come!
 
 
 
 
#1 - Monika

Det där med fullpoängare är lite svårt, jag hade bara en förra året, men jag tycker det skulle vara konstigt att läsa väldigt många perfekta böcker... Jag är glad när jag har många som ligger snäppet under :)

#2 - [Anna]

Vad roligt att läsa din statistik :) Jag har blivit lite hårdare med böcker så blir färre 5 poängare och en del 1-2 poängare nu förtiden. Förr var det nog mer 3or och 5or.