Dumplin'
 

Titel:
Dumplin'
Författare: Julie Murphy 
Antal sidor:
ISBN: 97891 8787 9289
Publiceringsår: 2016
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Allt det bästa som har hänt mig i livet har börjat med en Dolly Parton-låt."

Handling: Willowdean, även kallad Dumplin', trivs i sin kropp även om den är lite större. Men när hon träffar Bo, skolans snyggaste kille, börjar hon känna sig osäker över om hon duger och det stör henne. För att vinna tillbaka självkänslan och visa alla i hemstaden att hon duger precis som hon är bestämmer hon sig för att ställa upp i den årliga skönhetstävlingen. 

Omdöme: Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker om den här boken. Själva grunden tycker jag är bra men för att vara en bok som ska visa att man duger som man är så är det väldigt mycket fokus på utseende. Will är själv till en början helt självsäker i sin egen kropp oavsett vad andra tycker men när en kille kommer in i bilden så förändras plötsligt självbilden och hon blir osäker på om hon verkligen duger som hon är. Varför är det alltid en kille som ska komma och ställa till det? Och blir det inte lite klyschigt att det är just skolans snyggaste kille som hon faller för och som faller för henne? Inte nog med det så blir det ett litet triangeldrama i och med att det är en av sportkillarna som också är intresserad av Will! Aldrig en bok om romantik utan ett litet triangeldrama, eller vad säger ni? Och att Will är så trygg i sig själv och i sin egen kropp hjälper henne inte direkt att ta bort fokuset på andras utseenden. Det finns någon som är ännu tjockare än Will och någon som har utåtstående tänder och någon har fult hår och andra är bara smala och bitchiga. Samtidigt förstår jag att det är orealistiskt att inte låta huvudpersonen tvivla på sitt eget värde någon gång under boken, hon är ju trots allt sjutton år och blir lika bombaderad med budskapet om att hon inte duger som hon är precis som vi andra. Men ändå, jag känner någon slags bitter eftersmak trots allt. Jag tycker inte att boken är så väldigt kroppspositiv som den ibland framhålls som. 

Det är ju också svårt att undvika utseendehetsen med tanke på att bokens handling cirkulerar runt en skönhetstävling. En tävling som Will vill ställa upp i för att på något sätt återerövra den, visa på att vem som helst borde kunna ställa upp och inte bara de som förväntas ha en chans att vinna. Hittills har det ju låtit som om jag är ganska negativt inställd till boken och det är jag väl egentligen inte, jag hade kanske lite andra förväntningar än vad den sedan visade sig leverera. Men det är en bok som man slukar lätt, det är en trevlig läsning och tar man ett annorlunda perspektiv när man läser den så tycker jag att den är annorlunda på ett positivt sätt. 


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus


#1 - best crypto trading signals

Your style is very unique in comparison to other people I've read stuff from.
I appreciate you for posting when you have
the opportunity, Guess I will just book mark this blog.