Augustprisnomineringar 2017


Augustprisnomineringarna är här! Mycket mer spännande än nobelpriset tycker jag. Som vanligt känns några val självklara medan andra är lite mer överraskande.

Årets svenska skönlitterära fackbok
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar, Johannes Anyuru, Norstedts
Sidonie & Nathalie. Från Limhamn till Lofoten, Sigrid Combüchen, Norstedts
Hastigheten, Jörgen Gassilewski, Albert Bonniers Förlag
Just nu är jag här, Isabelle Ståhl, Natur & Kultur
Rosor skador, Jenny Tunedal, Wahlström & Widstrand
I en skog av sumak, Klas Östergren, Natur & Kultur

Jag har inte läst någon av dessa men Just nu är jag här har jag faktiskt varit lite nyfiken på. Och De kommer drunkna i sina mödrars tårar skulle jag kunna tänka mig att läsa enbart på grund av oerhört fin titel. 

Årets svenska fackbok
Ett jävla solsken. En biografi om Ester Blenda Nordström, Fatima Bremmer, Forum
Frågor jag fått om Förintelsen, Hédi Fried, Natur & Kultur
Brandvakten, Sven Olov Karlsson, Natur & Kultur
Nära fåglar, Roine Magnusson, Mats Ottosson, Åsa Ottosson, Bonnier Fakta
Den nya dagen gryr. Karin Boyes författarliv, Johan Svedjedal, Wahlström & Widstrand
Är vi framme snart? Drömmen om Europas förenta stater, Per Wirtén, Albert Bonniers Förlag 

Här har jag faktiskt skummat igenom Frågor jag har fått om förintelsen men jag kan inte säga att jag har läst den. Boken om Karin Boye var kanske annars den mest självklara tippningen för i år så omtalad och omskriven som den har varit? 

Årets svenska barn- och ungdsombok
Om dagen tar slut, Lisa Hyder och Per Gustavsson, Opal
Fågeln i mig flyger vart den vill, Sara Lundberg, Mirando Bok 
Anrop från inre rymden, Elin Nilsson, Alfabeta
För att väcka hon som drömmer, Johanna Nilsson, Rabén & Sjögren
Den förskräckliga historien om Lilla Hon, Lena Ollmark och Per Gustavsson, Lilla Piratförlaget
Dumma teckning!, Johanna Thydell och Emma Adbåge, Alfabeta

Ja, Anrop från inre rymden är verkligen en bok som förtjänar sin nominering! Dumma teckning och För att väcka hon som drömmer har jag inte hunnit läsa än, vilket är lite underligt med tanke på att de författarna brukar stå högt i kurs hos mig. Kul att Per Gustavsson är dubbelnominerad också, även om jag inte är överförtjust i någon av böckerna. Den förskräckliga historien om Lilla Hon känns som en oväntad nominering och Om dagen tar slut tyckte jag kändes lite torr i språket. Men om de böckerna inte var vad jag hade väntat mig så känns inte Fågeln i mig flyger vart den vill särskilt oväntad, den har säkert stor potential att vinna.