Hälsning från de döda
 
Titel: Hälsning från de döda
Författare: Stuart MacBride
Antal sidor: 496 (Pocket)
ISBN: 97891 5091 7819
Publiceringsår: 2016 (Original: 2012)
Serie: Ash Henderson #1
Originaltitel: Birthdays for the Dead
Första mening:  "En blixt."

Handling: Medierna har döpt honom till Födelesdagsfiraren. I flera år har han kidnappat, torterat och mördat flickor ett par dagar innan deras trettonde födelesdag. Därefter skickar han varje år ett födelesdagskort till deras familjer som visar hur mordet har gått till, allt för att de aldrig ska kunna glömma. För fem år sedan försvann kriminalinspektör Ash Hendersons dotter Rebecca. Ett år senare kom det första kortet. Men Ash har alltid hållit det för sig själv. För om sanningen kommer fram lyfts han bort från utredningen och då kan han inte ge Rebeccas mördare det helvete han förtjänar. 

Omdöme: Det tog en stund att komma in i den här boken. Den är skriven på ett sätt som jag upplever som lite rörig. Det är ofullständiga meningar, allt sker liksom i realtid och mycket är på gång samtidigt med dialog och radiouppspelningar och telefonsamtal och dessutom kastas vi direkt in i en handling och en mordutredning som har pågått i flera år redan. En sak till som förstärker känslan av en inledande förvirring är att boken är skriven i jag-perspektiv och det dröjer ett tag innan jag får grepp om vems perspektiv det är jag läser utifrån. Men när man väl har härdat ut den första delen så klarnar det faktiskt upp bit för bit och jag uppskattar istället att läsa något som är lite annorlunda. Däremot så lär jag mig aldrig riktigt att tycka om eller sympatisera med huvudpersonen Ash Henderson. Han är en person som tar till knytnävarna först och frågar sedan. Vad är det ens för person som kan tortera någon annan, som sedan dessutom visar sig vara oskyldig, utan någon som helst ånger efteråt? Den enda ljuspunkten bland egentligen alla karaktärer är väl rättpsykologen Alice MacDonald men till och med hon har senare inga problem att gå över lagens gränser. Jag har oftast inga problem med råa kriminalromaner men här är det liksom helt vanliga människor, poliser som ska representera den goda sidan, som inte hyser några tvivel gällande att våld är bästa lösningen på alla problem. 

Jag hade också lite svårt att se poängen i vissa sidospår. Som skulderna som huvudpersonen Ash var skyldig? Eller varför han aldrig kommenterade en kollegas uppenbara romantiska intresse för honom? Eller hur hans före detta fru sedan hanterade att han dolt att deras trettonåring blev mördad och inte försvann frivilligt för så många år sedan? Det är mycket i Ash Hendersons liv som går i spillror i den här boken och det gör mig lite nyfiken på hur nästa kommer att utspela sig. Men om jag är tillräckligt nyfiken för att läsa den vet jag ännu inte. 
 

Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus


#1 - Monika

Jag håller med om allting. Faktiskt. Men jag gillade den, mycket :)