När vi blundar
 
Titel: När vi blundar
Författare: Lotta Olsson
Illustratör: Olof Landström
Antal sidor: 40 (Inbunden)
ISBN: 97891 8827 9811
Publiceringsår: 2018
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "Himlen, havet, bergen, stranden, staden, bladen, is och sten."

Recensionsexemplar från Lilla Piratförlaget.

Handling: En poetisk bilderbok som blandar en resa i fantasin med dagens intryck. I boken kliver vi in i sömnens och drömmens rike, ett besök bortom den vakna verkligheten.

 
Omdöme: Det har kommit ut en ny fantastisk bilderbok av Lotta Olsson och Olof Landström! Jag har tidigare läst och älskat Mitt bland stjärnor som liksom är en finstämd bok som får en att reflektera kring sin egen existens, låter ju väldigt luddigt men den är i alla fall extremt bra. Den här nya bilderboken är minst lika bra och handlar också om världen, både den vi kan uppfatta och den som finns i våra drömmar där allt och lite till är möjligt. Språket flyter och det finns en rytm som liksom aldrig haltar, varje ord och varje bokstav känns så genomtänkt och det är verkligen en fröjd att högläsa från första till sista sidan. Det jag också gillar är att verserna för historien framåt, det finns ju en del bilderböcker på rim men där det liksom bara blir nonsensrim, här är varje vers dels fin i sig självt men tillsammans med bilderna bildar de också en historia som faktiskt är greppbar både för den stora som läser och den lilla som lyssnar. Jag vet faktiskt inte i ärlighetens namn inte vad jag ska säga om den här boken mer än att ni måste läsa den. Jag vill ju gärna skriva något som är så intresseväckande att ni på en gång lägger en beställning på boken eller reserverar den på biblioteket men jag vet inte riktigt vad det skulle vara. Det är svårt att skriva om böcker som man faller pladask för. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska uttrycka mig annat än Läs! 


Betyg: 5/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Lotta Olsson & Olof Landström:
Mitt bland stjärnor

Böcker som jag tidigare har läst av Lotta Olsson & Maria Nilsson Thore:
Lämnad ensam
Något lurt
Måste du!

Böcker som jag tidigare har läst av Lotta Olsson & Benjamin Chaud:
Världen på vinden

Böcker som jag tidigare har läst av Lotta Olsson & Maria Jönsson:
Morris och strumpan

#1 - Vargnatts bokhylla

Den verkar jättefin! Bläddrade lite i den på jobbet :)

Svar: Absolut, tänkvärd för både liten och stor :)
Carolina Edvinsson