Ska jag också skriva något om Augustprisnomineringarna?


Årets nomineringar till Augustpriset tillkännagavs igår och det är ju lite av en höjdpunkt på litteraturåret! Då jag inte känner till någon av de nominerade i skönlitteratur- eller fackboksklassen så kommer här lite tankar kring de nominerade i kategorin barn- och ungdomslitteratur. 

Emma Adbåge - Gropen
När jag skrev min recension om den här boken för ett par veckor sedan så skrev jag "Jag tycker att den är så pass bra att en Augustprisnominering kanske vore på sin plats? Tänker att vi kan väl prova någon annan bilderboksförfattare än Eva Lindström för en gångs skull? Det här är ju liksom verkligen en bilderbok för barnen, en bok som tar deras lek, fantasi och kreativitet på allvar och som dessutom till råga på allt är en fröjd för den vuxna att högläsa. Älskar den." Så ja, mycket välförtjänt enligt mig!

Jenny Jägerfeld - Comedy queen
En väldigt väntad och välförtjänt nominering! Kul med en bok för åldern 9-12 år som annars brukar hamna lite i skymundan. 

Uje Brandelius & Clara Dackenberg - Hemma hos Harald Henriksson
En inte helt oväntad nominering. En politisk barnbok. Jag tyckte att den var bra men kanske inte så bra.

Anders Holmer - Regn
Den här har jag bara bläddrat lite i när jag har varit i biblioteket och det är onekligen en vacker bilderbok. 

Kitty Crowther & Ulf Stark - Rymlingarna
Den här har jag inte läst men gör det gärna!

Jessica Bab Bonde & Peter Bergting - Vi kommer snart hem igen
Det är ju väldigt dåligt av mig att inte ha läst den här. Till mitt försvar har jag tänkt göra det ända sedan den kom ut men sedan har det liksom hela tiden runnit ut i sanden.. Nu är det hög tid att ta tag i den på riktigt! 


#1 - ipfan.info

Den har manaden tog jag en paus ifran bloggandet. Jag trodde da att jag skulle fa annu mera tid att lasa men sa blev det inte. Hittills ar det den samsta manaden den har aret men jag har helt enkelt inte haft lust att lasa. Men nagra bocker blev det i alla fall. Det har ar ocksa manaden da jag borjade pa en sjuhelsike manga serier, ska forsoka fokusera pa att lasa fortsattningar nasta manad bara for det.