Motiv X

TItel: Motiv X
Författare: Stefan Ahnhem
Antal sidor: 495 (Inbunden)
ISBN: 97891 3715 1595
Publiceringsår: 2018
Serie: Fabian Risk #4
Originaltitel: -
Första mening:  "Inga Dahlberg försökte styra in tankarna på något annat."

Recensionsexemplar från Bokförlaget Forum.

Handling: Samtidigt som Fabian Risk vakar vid sin skottskadade dotters sida på sjukhuset sker ett ovanligt brutalt mord på en flyktingpojke från Syrien som gör att polisen får fullt upp med en komplicerad mordutredning som tycks ha rasistiska förtecken. Det hela blir ännu mer komplicerat när fler mord äger rum utan några tydliga kopplingar till varandra, hur många gärningsmän är det egentligen de jagar? Samtidigt arbetar Fabian Risk med en privat utredning som kan komma att splittra den tidigare så sammansvetsade gruppen. 

Omdöme: Jag blev både överraskad och väldigt glad när den här dök upp i brevlådan! Jag hade annars tänkt vänta till den kom ut i pocket men när den dök upp såhär så var jag ju bara tvungen att kasta mig över den. Precis som de tidigare böckerna så ser den ganska omfattande ut men när man väl börjar läsa så rasslar sidorna förbi, en kombination av korta kapitel och en hel del cliffhangers tack vare att det sker perspektivbyte ganska ofta. Men trots att det är några huvudpersoner att hålla reda på så råder det aldrig något tvivel om vem det är man läser om när ett nytt kapitel inleds, ibland blir ju rösterna så lika att det är svårt att hålla isär dem, men här alla sina egna agendor så det blir väldigt enkelt att byta perspektiv och det gör också att det känns som om boken går i ett rasande tempo. Det är heller aldrig svårt att hålla isär alla trådar och mordutredningar som pågår parallellt, jag vet inte hur Stefan Ahnhem gör men han skriver på ett sätt som gör att allt liksom bara flyter. Det är ett högt tempo, spännande handling, intressanta karaktärer och allt annat som tillhör en riktigt bläddervänlig deckare. Personligen älskar jag ju också de lite udda seriemördarna och jag ser verkligen fram emot att läsa mer om denna! 

För det finns en sak som jag kanske inte tycker lika mycket om med den här boken och det är att när jag hade kommit en bra bit in i boken så tänkte jag: Hur ska allt detta hinna sys ihop innan slutet? Svaret är att det gör det inte. Jag skulle säga att precis varenda tråd fortfarande hänger lös och att ingen fråga egentligen har fått något svar. Jag har inga problem med att en bok slutar med en cliffhanger, det gör ju bara att man längtar till att läsa nästa bok, men här är det som om boken slutar mitt i alltihop - som om den egentligen bara skulle ha varit dubbelt så lång. Det irriterar mig lite. Mest irriterar det mig att det är ett helt år kvar till nästa bok om Fabian Risk ges ut. 


Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Stefan Ahnhem:
Offer utan ansikte (Fabian Risk #1)
Den nionde graven (Fabian Risk #2)
Arton grader minus (Fabian Risk #3)