I den innersta kretsen
 
 
Titel: I den innersta kretsen
Författare: Viveca Sten
Antal sidor: 318 (Pocket)
ISBN: 97891 7503 5000
Publiceringsår: 2015 (Original: 2009)
Serie: Morden i Sandhamn #2
Originaltitel: -
Första mening: "Den kvinnliga rösten räknade långsamt ner över kanal sexton på kommunikationsradion."

Handling: Starten för båttävlingen Gotland runt är sekunder från att gå av stapeln och både spänning och förväntan hänger i luften. När knallet från startpistolen hörs är det i stundens hetta ingen som lägger märke till det ytterligare skottet, det som träffar juristen och vice ordföranden i Kungliga Svenska Segelsällskapet Oscar Juliander som står vid rodret på sin båt redo att ge sig a. Oscar Juliander blir skjuten i bröstet mitt på öppet hav inför stor publik. Det blir kriminalinspektör Thomas Andreasson som får fallet på sitt bord och till sin hjälp tar han också barndomsvännen Nora Linde som har sommarhus ute på ön Sandhamn.     

Omdöme: När jag läste den förra boken i serien om Morden i Sandhamn så tyckte jag att den trots allt var väldigt medryckande men den här boken har en intrig som inte engagerar mig alls. Det är nästan så att jag upplever den som lite tråkig och så vill jag ju inte ha en deckare. Den är fortfarande snabbläst men jag tror främst att det beror på de korta kapitlen snarare än att jag vill läsa vidare för att jag måste få veta vad som händer. Karaktären Nora får ta lite mindre plats i den här boken, vilket jag tycker är bra för hon är ju trots allt inte en del av polisutredningen, men å andra sidan stör de små vardagliga detaljerna mig mer den här gången än vad de gjorde i förra boken. Ytterligare en sak som jag tänkte på när jag läste den här boken var att det faktiskt var ett tag sedan den skrevs och att det märks. Det är inte på den nivån att de använder telefonkiosker precis men poliserna verkar heller inte kunna komma åt någonting i en mobiltelefon som har en sprucken skärm typ. Även lite förutsägbar handling och jag kan inte säga att den utpekade mördaren förvånade mig. Jag vet inte, nästa gång jag tar mig an mord på Sandhamn kanske får bli på semestern för det är trots allt deckare som nog gör sig bäst på stranden. Med andra ord kommer jag att läsa fortsättningen men det är inte en bok som jag kommer att kasta mig över.

Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Viveca Sten:
I de lugnaste vatten (Morden i Sandhamn #1)

#1 - Monika

Jag läste första delen för någon vecka sedan och tänkte nog att det kan vara böcker som gör sig bäst på sommaren, i hängmattan eller på stranden. Vet inte om jag kan säga att jag förstår storheten...

Svar: Nej, det är väl ingen storhet men gillar man andra svenska kvinnliga författare så gillar man också det här tänker jag?
Carolina Edvinsson