I djupt vatten

Titel: Djupt vatten
Författare: Paula Hawkins
Antal sidor: 430 (Pocket)
ISBN: 97891 7679 5392
Publiceringsår: 2018 (Original: 2017)
Serie: -
Originaltitel: Into the Water
Första mening: ""Igen! Igen!" Männen binder henne igen."

Handling: I den lilla byn Beckford i norra England flyter det en flod. Floden kanske till en början verkar vacker och inbjudande men sanningen är att dess mörker ruvar på tragiska livsöden. Jules Abbott har lovat sig själv att aldrig återvända till platsen men när hennes syster hittas drunknad i floden måste någon ta hand om hennes tonårsdotter. TIdigare under sommaren har även en tonårsflicka hittas drunknad och eventuellt kan de båda händelserna ha med varandra att göra, för att någon av dem skulle ha tagit sitt liv är osannolikt. Det är dock inte alla i byn som är intresserade av att få veta sanningen om vad som egentligen har hänt de båda kvinnorna. 

Omdöme: När jag har läst lite om vad andra tyckte om den här boken så får jag uppfattningen att många tyckte att den var rörig, snårig och att det var många karaktärer att hålla reda på - men jag kan inte alls känna igen det. Jag brukar annars ha väldigt svårt för att hålla isär karaktärer och minnas deras relation till varandra men här hade jag knappt några problem alls. Konstigt det där. För visst, det är en del karaktärer men jag tycker att varje person är så pass unik att jag aldrig riktigt blandade ihop dem. Det enda jag kanske har att tvivla lite kring är Lena som ska föreställa en femtonåring men som jag uppfattar skulle kunna vara en av de andra vuxna kvinnliga karaktärerna i boken. När det är så pass många karaktärer hinner man heller aldrig riktigt komma någon nära, särskilt inte när man får så många perspektiv, men det stör mig inte direkt heller eftersom det är sanningen om vad som egentligen har hänt kvinnorna som har drunknat i floden som känns viktig för mig. 

Visst är det dock svårt att inte jämföra boken med den storsäljande boken Kvinnan på tåget (som även jag tyckte väldigt mycket om) men det finns inte några direkta likheter böckerna emellan så en sådan jämförelse skulle inte bara vara ganska orättvis utan även ganska ogrundad. Det här är inte en spännande bok i den meningen att den rycker tag i en, med ett högt tempo som får en att vilja bläddra vidare bara för att se hur det går. Det här är mer den typen av spänning som hänger i luften, ett mörker som andas mellan raderna och som ligger som en tjock dimma över hela handlingen. Dock tyvärr aldrig riktigt sådär krypande mörkt och obehagligt utan mer lite Morden-i-midsommar-rysligt. Det är karaktärer som vi inte riktigt vet vart vi har och hemligheter som skyddas med livet. Det som jag dock saknar är vändningarna, twisterna eller bara att något oväntat händer. Jag tycker genomgående att boken känns som en raksträcka och jag saknar toppar och dalar. 


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Paula Hawkins:
Kvinnan på tåget


#1 - Buy Moon Rock Online Australia

Hi! I know this is somewhat off topic but I was
wondering which blog platform are you using for this website?
I'm getting tired of Wordpress because I've had problems with
hackers and I'm looking at options for another platform. I would be awesome if you
could point me in the direction of a good platform.

#2 - 32-20 wcf ammo,

Thanks for any other informative website.
Where else may just I am getting that type of info written in such an ideal way?
I've a challenge that I am just now operating on,
and I've been at the look out for such info.

#3 - REMINGTON PREMIER ACCUTIP 20 GAUGE

Hello friends, how is everything, and what you desire to say concerning this
piece of writing, in my view its truly amazing
in support of me.

#4 - vape carts for sale

Aw, this was an incredibly good post. Taking
a few minutes and actual effort to generate a superb article… but what can I say… I procrastinate
a whole lot and don't seem to get nearly anything done.