Om allt vore annorlunda

Titel: Om allt vore annorlunda
Författare: Sanna Mac Donald
Antal sidor: 265 (Inbunden)
ISBN: 97891 8884 5269
Publiceringsår: 2019
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Douglas fingrade på asken."

Recensionsexemplar från Mima Förlag.

Handling: Det är 1937 när Rune träffar Evert för första gången och hela hans liv ställs på ända. Rune som alltid har skött sig exemplariskt på barnhemmet, alltid hållit sig till reglerna och inom ramarna, får plötsligt problem med koncentrationen och upptäcker att det inte finns något han hellre vill än att vara nära Evert. I nutid, år 2017, finns Anna som har förälskat sig i Tove. Anna lever med man och två barn och är inte beredd att offra vad som har tagit femton år att bygga upp men samtidigt kan hon inte släppa Tove som får henne att känna som ingen annan tidigare har gjort. Två förbjudna kärleksrelationer som så småningom ska vävas ihop på de mest oväntade sett. 

Omdöme: Jag är ingen storläsare av chiclit, feelgood eller relationsromaner men jag är alltid beredd att testa på något nytt så när den här boken oväntat landade i brevlådan så var jag inte sen med att plocka upp den. Det här är en debutroman som verkligen bådar gott för framtiden och trots att jag inte är en person som allra helst läser om kärlek och relationer så finner jag ändå mig själv ryckas med i berättelsen om framförallt Anna och Tove. Jag tycker att författaren verkligen har lyckats gestalta verkliga personer, det är inte karaktärer utan personer som kan vara vilka som helst som man möter i trapphuset, i affären eller står bakom i kassakön ute i verkliga livet. Jag kan förstå Annas vånda och Toves längtan. Jag kan förstå varför de agerar som de gör och det känns väldigt naturligt. Sedan är inte det här en kärlekshistoria där alla lever lyckliga i alla sina dagar och jag tror att det är också det som gör att boken känns så verklighetstrogen, att kärleken inte är som att gå på rosa bubblande moln utan att det även kan vara som ett snårigt träsk där någon kommer att bli sårad oavsett hur man väljer att göra. Sedan är det kanske inte en bok som sätter sig på djupet hos mig utan mer något av en trevlig lässtund. Det var lättsam läsning och det mörkaste i boken blev aldrig särskilt mörkt utan jag läste genomgående boken med ett stråk av feelgood. Jag gillar ju också HBTQ+ böcker som inte behandlar själva ämnet "att komma ut" utan att det snarare är något som tas för givet som självklart och där huvudpersonerna egentligen aldrig har något problem med att erkänna för sig själva vem de blir kära i eller faller för. 


Köp den här: Adlibris & Bokus