Nora eller Brinn Oslo brinn
 
 
Titel: Nora eller Brinn Oslo brinn
Författare: Johanna Frid
Antal sidor: 188 (Inbunden)
ISBN: 97891 7247 5342
Publiceringsår: 2018
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Allt började i en bild."

Handling: Det hela börjar med att Johanna ser en bild på Emils ex Nora i hans telefon och det är då hennes besatthet börjar. Nora är precis allt det som Johanna inte är och ju mer hon får veta om Noras liv desto mer vill hon veta. Av en slump får Johanna veta att Emil och Nora planerar att ses över en fika, vilket hon på ett plan kan förstå eftersom Nora verkar vara den mest fantastiska människan på jorden men samtidigt kan hon inte låta bli att låta sin bitterhet sippra ut över Emil. Är han fortfarande kär i Nora? Varför vill han träffa henne, egentligen? Hur svartsjuk får man bli?

Omdöme: Jag vet inte. Jag vet verkligen inte. Huvudpersonen Johanna är skickligt skildrad och jag köper hennes tankar och känslor rakt av trots att de inte är rationella eller logiska för det är ju precis så som känslor kan vara. I sitt eget huvud kan man förstora upp något till helt oproportionerliga storlekar och former så även om jag själv inte kan relatera till hennes besatthet så förstår jag den ändock på något plan ändå. Däremot kan jag inte komma ifrån att jag upplever boken, formen och språket som torrt. Allt är så sakligt trots att Johanna är väldigt känslomässigt styrd. Jag fick det helt enkelt inte att flyta. Däremot sticker den ju ut då på så sätt att den inte liknar något annat som jag har läst och det kan jag ju rent objektivt uppskatta men det är ändå något med tonen som jag saknar eftersom jag inte blir berörd. Jag blir helt enkelt väldigt distanserad till hela historien med dess karaktärer. Som många också har påpekat innan mig så väver författarens snyggt in både danska och norska i boken på ett sätt som känns väldigt naturligt och som också ger boken en egen särart. Jag kan med andra ord se att det här är en välskriven roman men jag kan inte känna det.

Många har också lyft fram att det här är en av få böcker som skildrar endometrios men jag måste säga att det kretsade mindre runt det än vad jag hade förväntat mig. Jag hade väntat mig en tyngre diskussion kring "kvinnosjukdomar" eller att det fanns någon slags tråd till huvudpersonens svartsjuka och besatthet. Jag är som sagt lite veligt inställd till boken för jag kan se att den har styrkor men jag kan heller inte sticka under stol med att den inte väckte tillräckligt mycket i mig för att jag skulle sluka den.
   

Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus