En till dig, två till mig

Titel: En till dig, två till mig
Författare: Jörg Mühle
Antal sidor: 24 (Inbunden)
ISBN: 97891 5012 0868
Publiceringsår: 2019 (Original: 2018)
Serie: -
Originaltitel: Zwei für mich, einer für dich
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "På hemvägen hittade björnen tre svampar."

Recensionsexemplar från Alfabeta.

Handling: På hemvägen hittade björnen tre svampar som han tog hem till vesslan. Vesslan blev jätteglad och tillagade dem. När de skulle äta delade björnen ut: En svamp till dig och en till mig. Och en till åt mig, sa björnen. Det blir rättvist! Det tyckte inte vesslan.. 

 
 

Omdöme: En bok om det här lite svåra fenomenet att dela rättvist. Vad är egentligen rättvist? Måste alla få lika mycket för att det ska vara rättvist? Borde inte den som hittade svampen få mer? Eller borde inte den som är hungrigast få mest? Vesslan och Björnen resonerar och bråkar fram och tillbaka tills problemet faktiskt löser sig självt. Den här gången! När sista uppslaget dyker upp och efterrätten dukas fram så anar läsaren att problemet aldrig fick någon riktig lösning och att frågan om hur man delar rättvist åter igen kommer att komma upp.. Men eftersom det är ett öppet slut så vet vi ju inte helt säkert och det går att diskutera fram olika alternativ. 

Jag har tidigare läst böcker av Jörg Mühle som riktar sig till åldern 0-3 år och de kan jag varmt rekommendera. Pekböckerna är interaktiva med fina illustrationer och passar en bred åldersgrupp. Även i den här boken uppskattar jag illustrationerna och det är alltid roligt när det händer saker i bilden som inte framgår i texten, sådant som man som vuxen läsare inte alltid noterar eftersom man är så bunden vid texten. Så kanske överraskar faktiskt slutet den vuxna som högläser mer än barnet som lyssnar eftersom denne kanske redan har listat ut hur det kommer att gå med hjälp av detaljer i bilderna. Själva temat är ju också väldigt tacksamt, det här med rättvisa är ju alltid aktuellt och det finns mycket att samtala och diskutera kring. På det stora hela så gillar jag helt enkelt den här boken väldigt mycket. 


Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Jörg Mühle:
Kan du trösta lilla kanin?
Lilla kanin badar
God natt, min lilla kanin