Terapeuten
Titel: Terapeuten
Författare: Helene Flood
Antal sidor: 346 (Inbunden) 
ISBN: 97891 7795 1179
Publiceringsår: 2019
Serie:
Originaltitel:
Första mening: "Det var mörkt ute när jag gick."

Handling: Den unga psykologen Sara driver en privatpraktik för ungdomar från ett kontor ovanpå garaget i den stora, ärvda villan hon håller på att renovera med sin ambitiösa överarbetade arkitektman Sigurd. Men det går trögt med både jobb och renovering och en dag lämnar Sigurd ett svårtolkat meddelande på Saras telefonsvarare för att sedan försvinna. Det gamla halvfärdiga huset känns långtifrån tryggt. Föremål försvinner och dyker upp igen, och är det fotsteg Sara hör från vinden om natten?  

Omdöme: Den här boken är skriven utifrån ett jag-perspektiv och har den grejen med en lite opålitlig berättare, kan vi verkligen lita på att det som Sara upplever och känner är sant? Vad är hon för person egentligen och hur har relationen med Sigurd varit? Vi får allt ensidigt berättat för oss och får ingen insyn i till exempel polisutredningen eller andra vinklar på det som har hänt. Jag kan inte säga att jag är varken för eller emot den här typen av berättande, jag har läst det förut och det kan göras riktigt bra om det görs på rätt sätt och med rätt sätt menar jag att man kan chocka läsaren lite, detta sker tyvärr aldrig här och jag blir därför lite besviken. I början sitter jag lite som på nålar och undrar när allt nervkittlande liksom ska dra igång på riktigt. Fyttade föremål, en opålitlig berättare, en försvunnen person - det är ju liksom ingredienser som bäddar för en riktigt bra psykologisk thriller. Till sist tröttnar jag dock på att vänta och hela boken upplevs som seg. Ja, den är väl välskriven och ja, huvudpersonen känns väl ganska verklig men jag tycker liksom att det händer för lite. Och jag får definitivt inte den där gåshuden som jag hade hoppats på. 


Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus & Omnible