Relationsbibeln: För er som vill hålla ihop länge
 

Titel: Relationsbibeln - För er som vill hålla ihop länge
Författare: Klara Doktorow & Veronika Palm
Antal sidor: 199 (Inbunden)
ISBN: 97891 8908 7033
Publiceringsår: 2020
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Vi står i köket och jag har precis sulat en halv kiwi i väggen med ett sploff."

Handling: Med grund i vetenskapliga studier berättar Klara Doktorow och leg. psykolog Veronika Palm allt från hur man bråkar på rätt sätt till hemligheten bakom ett bra sexliv. Genom att lära dig att uppmärksamma din partner, vårda dina egna behov och fokusera på konstruktiv kommunikation kan ni få er relation att hålla genom det mesta.

Omdöme: Jag brukar ju som bekant inte gilla så kallade självhjälpsböcker och kanske kan den här räknas in i den kategorin. För här får du ju handfasta tips och råd på hur du ska lösa olikheter i en relation, vad du kan och ska kräva, vad du får kompromissa bort och hur du bråkar på rätt sätt. Den är väldigt tydlig på det sättet, rak i sitt tilltal och väldigt lättläst. Men för mig som har levt i en relation i snart tio år så blev den också lite väl enkel? Jag funderar på hur man ens kan leva i en relation om inte de mest basala delarna sitter? Jag lämnar inte boken med någon aha-upplevelse utan snarare en bekräftelse på att vi har det himla bra ändå. Det är klart att vår relation också har brister men tack vare att vi i grunden är väldigt lika så minimerar vi nog saker som skaver. Vi bråkar aldrig (även om jag har hört att det ska vara bra?), däremot kan vi ofta diskutera oss fram, ingen av oss är svartsjuk, ingen är missunsam, vi använder oss redan av proportionerlig uppdelning när det kommer till ekonomi, vi är medvetna om varandras grundläggande behov och vi pratar (oftast) med varandra om det är något som vi tycker känns fel eller orättvist. Och det här trodde jag var grundläggande saker i alla fungerande relationer men tydligen inte. Så kanske passar boken bättre för de som är i ett nyare förhållande, ett förhållande där man börjar komma till vägskälet om man kan se sig själv med den personen väldigt lång tid framöver?

Men boken var väldigt informativ, lättläst och humoristiskt skriven med fina personliga anekdoter. Jag läste den i ett svep utan problem och det tog inte ens särskilt lång tid. Så passar väldigt bra även till personer i relationer som kanske annars inte läser så mycket.


Köp den här: Adlibris & Bokus & Omnible