En man som heter Ove
Titel: En man som heter Ove
Författare: Fredrik Backman
Antal sidor: 348 (inbunden)
Första mening: "Ove är 59 år gammal."
 
Ove är 59 år gammal. Han kör Saab.
Folk kallar honom "bitter"
och hans fru tycker att han är långsint,
men det är fel tycker Ove.
Han är principfast.
Och tycker bara att rätt ska vara rätt.
 
Men när de nya grannarna flyttar in
och börjar med att köra över hans brevlåda
så är det början på en helt ny historia i Oves liv.
 
 
Jag vet inte hur jag ska beskriva den här boken.
Den är bara helt fantastisk.
 
Man känner igen Fredrik Backmans skrivsätt,
det där som ser så enkelt ut men som ändå berör.
De där meningarna som är fyllda med humor
men samtidigt också så mycket värme.
 
För den här boken är fylld med både kärlek och sorg
och humor och eftertanke och igenkänningsfaktor.
 
För let's face it, vi har alla stött på en Ove.
 
Jag vet inte vad mer jag kan säga om den
mer än Läs den!
 
 
 
 
 
 
Utdrag ur boken:
"Sex månader sedan hon dog.
Och Ove går fortfarande runt i hela huset
två gånger om dagen och känner
för att kontrollera att hon inte har
smyghöjt värmen."
 
"- Du måste älska mig dubbelt
så mycket nu, bad hon.
Och då ljög Ove för henne,
och sa att han skulle göra det.
Trots att han mycket väl visste att
det var omöjligt att älska mer
än han redan gjorde."
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Betyg: 5/5
 
 
Köp den här: Adlibris & Bokus
 
 
Böcker som jag tidigare har läst av Fredrik Backman:
 
#1 - Fru E

Håller med dig, den är helt underbar! Har bokpratat om den inför två olika grupper, den senaste idag. Och jag sa att jag tror helt enkelt inte att det finns någon som skulle läsa den och inte gilla den. Så bra är den.