Röta
 
Titel: Röta
Författare: Siri Pettersen
Antal sidor: 525 (Inbunden)
ISBN: 97891 32166 198
Publiceringsår: 2015 (Original: 2014)
Serie: Korpringarna #2
Originaltitel: Råta
Första mening: "Han satt i tunneln innanför plattformen, med en pappskylt lutad mot knäna."
 
Handling: Hirka har rest genom korpringarna, lämnat både Rime och Ymslandet bakom sig. Nu har hon kommit till en värld som är döende, en värld befolkad av människor som ser ut som henne men som hon annars inte har något gemensamt med alls. Hon har kommit till vår värld. Hon lyckas hitta en präst som låter henne sova i kyrkan men vilan blir inte särskilt lång som papperslös, hon känner sig både förföljd och utsatt. Det ska snart visa sig att Hirka spelar en viktig roll för någon som har törstat efter kraften i mer än tusen år och att hon spelar en större roll i världen än hon kunnat ana när hon sakta inser vem hon verkligen är och var hon kommer ifrån. 
 
 
Omdöme: Det här är en aktuell fantasy som tar upp främlingsfientlighet och papperslösa människor i vårt samhälle och den glider även in på hur vi inte tar hand om vår värld och att vi alla en dag kommer att försvinna förr eller senare och hur viktigt det här livet är för oss, så viktigt att vi kan tänka oss att göra nästan vad som helst för att få leva en dag till. Det är svårt att missa dessa kopplingar men jag lyckas inte riktigt fastna i berättelsen på samma sätt som jag gjorde med Odinsbarn. Det känns helt enkelt för mycket som en mellanbok och att vi börjar närma oss slutet. Det är ingen sprängfylld action, det är mer att de rör sig mellan olika ställen och försöker klura ut hur världen hänger samman. Nu läggs dessutom extra dimensioner till men eftersom jag nu har en bok i ämnet bakom mig så har jga det mesta klart för mig, det känns inte alls lika komplicerat som den förra boken. Jag känner också att jag hänger med i uppföljaren trots att jag kanske inte minns exakt vad som hände i den förra och det gilalr jag, att de är ganska så fristående från varandra ändå.
 
Språkligt känns den väldigt genomarbetad och välskriven och karaktärerna känns verklighetstrogna med både goda och onda sidor, de gör inte alltid rätt val och de slåss ibland mot sig själva och sina egna handlingar. Jag hade dock som sagt sett en mer engagerande handling, att jag blev mer överraskad eller att det fanns någon twist i historien som överraskade, nu kändes det som om det flöt på ganska vardagligt hela tiden. Jag gillade den men det blev ingen bladvändare för mig. Men jag kommer självklart att läsa uppföljaren när den kommer ut, för nu måste jag ju veta hur det går! Även om boken inte slutade med någon direkt cliffhanger för mig? Bryr mig inte tillräckligt om Hirka för att undra antar jag.
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Siri Pettersen:
Odinsbarn (Korpringarna #1)
 
#1 - Anna

Intressant att vi upplevt dem så olika - jag tycker denna var betydligt mer händelsesmäckad än förra boken och definitivt inte som en typisk tvåa. Men har också svårt för att uppbåda några som helst känslor för Hirka, tycker mest att hon är... Jävligt trist.