Mycket mer än en puss
 
 
 
Titel: Mycket mer än en puss
Författare: Mårten Melin
Antal sidor: 143 (Inbunden)
ISBN: 97891 2969 6721
Publiceringsår: 2015
Serie: Lite mer än en kram #2
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 11-15 år
Första mening: "Jag kopplade loss Tanja, hon sprang varv efter varv runt oss och skällde."
 
Handling: Isa och Manne är barndomskompisar men de senaste åren har de glidit isär. Isa har dock aldrig helt lyckats glömma Manne, hennes första förälskelse och kärlek. Nu har de börjat sjuan och Isa känner att hon måste våga chansa, hon måste våga visa Manne att hon gillar honom.
 
 
Omdöme: Det här är en fristående fortsättning på Lite mer än en kram och för en gångs skulle så betyder fristående faktiskt fristående. Det finns inga jättetydliga kopplingar mellan böckerna, mer än Manne som figurerar i båda och några hintar om vad som hände mellan honom och Amanda i den första boken. Annars är det förstås mycket som är likt förutom att det är en tjej i huvudrollen den här gången, en tjej som utforskar och tar initiativ till sexualitet och kärlek. Bokens främsta egenskap skulle jag säga är att den är helt fri från skuld och skam. Det är viktigt tycker jag. Den innehåller heller inga pekpinnar eller inriktningar mot vad som skulle vara rätt eller fel, det är helt enkelt en väldigt välskriven ungdomsbok om sex som fyller ett utrymme där det länge har varit tomt. Den är väldigt fin och allt sker på karaktärernas egna villkor.
 
Den föregående boken tog upp lite problematik kring att Amanda var äldre än Manne, men i den här boken känns allt väldigt jämlikt. Det jag reagerade mest och bäst på var när Isa berättade att hon onanerade för sina föräldrar och att de faktiskt inte fick störa och föräldrarnas reaktioner som sedan följde. Det tyckte jag var lite extra fint och värt att uppmärksamma. Samma sak när Isa sa till Manne att hon hade mens och att de fick fortsätta sina äventyr någon annan gång, vilket hon sa rakt ut utan att skämmas eller försöka dölja, det tyckte jag också var lite extra fint. 
 
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Mårten Melin:
Men jag är kär i henne