Offermakaren
 
Titel: Offermakaren
Författare: Viveca Sten
Antal sidor: 471 (Inbunden)
ISBN: 97891 3715 1052
Publiceringsår: 2020
Serie: Åremorden
Originaltitel: -
Första mening: "Snön ligger som ett kompakt täcke när Sebbe Granlund svänger in på personalparkeringen vid VM6:an, sittliften mitt i skidsystemet där han har sitt säsongsarbete."

Handling: Just när skidsäsongen börjat i Åre hittas ett lik i en av liftarna. Kroppen är stelfrusen med läppar som smalnat av kylan. Mycket pekar på ett mord. Daniel Lindskog är inspektör vid Årepolisen och nybliven pappa. Hanna Ahlander har flytt till Åre efter att ha blivit dumpad och tvingats lämna sitt jobb på Citypolisen i Stockholm. Snart blir de båda två avgörande i utredningen kring den döda. Snön yr, temperaturen sjunker och allt fler svävar i livsfara. Hur många måste offras innan sanningen uppdagas?

Omdöme: Det här är ju en författare där man vet lite vad man får och vad man kan förvänta sig. Och så blir det även den här gången tycker jag. Det är lättläst, underhållande och enkel läsning som inte kräver så mycket av en. Sådana böcker kan man ju verkligen behöva läsa ibland. Det här är en ny serie av Viveca Sten, sådant är alltid kul, som annars brukar förlägga sina böcker till Sandhamn. Vi får alltså stifta bekantskap med nya karaktärer och det är framförallt Daniel Lindskog som är stationerad polis i Åre och nybliven pappa och Hanna Ahlander som har hamnat i konflikt med sin chef på citypolisen och tvingats ta en paus och som därmed lånar sin systers hus i Åre. Det tar ju dock inte lång tid innan de båda polisernas vägar korsas och Hanna Ahlander hamnar mitt i utredningen av en försvunnen ung kvinna.

Det är som i Viveca Stens tidigare böcker både en del polisarbete men det blir också mycket privatliv och relationer. Jag tycker att författaren levandegör sina karaktärer bra men å andra sidan gillar jag dem inte alls som personer så det blir lite tudelat att läsa om dem. Jag kan heller inte komma ifrån känslan av att det blir lite samma som hennes böcker om Sandhamn. För mig räcker det inte med att förlägga handlingen till en annan ort för att det ska andas nytt. Jag tycker också att boken är lite för lång och att den hade tjänat på att kortats ner lite och därmed skruva upp tempot ytterligare. Annars är det en stabil deckare rent intrigmässigt även om jag känner att mordmotivet och allt runtomkring känns lite svagt. 


Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus & Omnible

Böcker som jag tidigare har läst av Viveca Sten:
I de lugnaste vatten (Morden i Sandhamn #1)
I den innersta kretsen (Morden i Sandhamn #2)