Hetare
Titel: Hetare
Författare: Sara Ohlsson, Anna Jakobsson Lund, Kristofer Folkhammar, Sara Lövestam, Eli Levén, Pernilla Gesén, Joel Mauricio Isabel Ortiz, Anna Ahlund, Sebastian Lönnlöv, Saga Becker och Moa Eriksson Sandberg
Antal sidor: 140 (Flexband)
ISBN: 97891 2971 1530
Publiceringsår: 2018
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Jag ser dig i paraden."

Recensionsexemplar från Rabén & Sjögren.

Handling: Elva heta noveller om kärlek och sex. Det handlar om hungriga blickar, buktande skrev, blossande kinder och ansträngd andning. Om förbjuden kärlek, om den första kärleken och framförallt om gränslös kärlek.

Omdöme: Några av er kanske känner till novellsamlingen Het som kom för ett par år sedan och innehöll just erotiska noveller för ungdomar. Det här är ett snäpp till på samma tema, novellerna är minst sagt hetare. Förlaget skriver att de gav ett tiotal modiga författare uppdraget att skriva varsin berättelse med kravet att de inte skulle lämna läsaren utanför sovrumsdörren, utan låta oss få följa med in och vara med. Det kravet har samtliga författare minst sagt uppfyllt. Om man har lätt för att rodna är det ingen novellsamling att ta med på bussen om jag säger så.

Novellsamlingen är väldigt inkluderande och de allra flesta noveller, om inte samtliga, skildrar sex och kärlek som faller utanför den heterosexuella normen. Här finns helt enkelt plats för all kärlek. De noveller som nog gjorde starkast intryck på mig var Sara Ohlssons novell Alla våra kyssar som var en av de mest finstämda novellerna och Saga Beckers novell Slakt som helt klart var den jag uppfattade som råast. Jag föll helt enkelt för de två ytterligheterna. Med det sagt så tycker jag att alla noveller höll en väldigt jämn nivå och egentligen är det svårt att säga att den ena var bättre än den andra, dels för att de var väldigt olika innehållsmässigt men också för att alla var så himla bra. När jag annars läser en novellsamling så är det ofta så att vissa noveller passar mig mer än andra men jag tror att en stor anledning till att det aldrig riktigt blev sådana kontraster här är för att novellerna är så korta och så avskalade att det inte finns något utrymme för att de ska hinna bli långtråkiga eller utdragna, alla är liksom pang på rödbetan direkt. För att använda ett riktigt tantigt uttryck. Kort sagt en erotisk novellsamling med hbtq-fokus som låter queera ungdomar vara i majoritet. Fint. Välbehövligt. Välskrivet. 


Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Sara Ohlsson:
Het
Ingen normal står i regnet och sjunger
Frallan är bäst! (Frallan #1)
Frallan räddar världen (Frallan #2)

Böcker som jag tidigare har läst av Anna Ahlund:
Du, bara

Böcker som jag tidigare har läst av Sara Lövestam:
Som eld
Skarven

Böcker som jag tidigare har läst av Moa Eriksson Sandberg:
Paris, Lola och jag
Vi går på babysim
Babydisco
Sigrid och Affe räddar djuren
8 saker du aldrig skulle våga
Du är inte ensam, Star girl

Böcker som jag tidigare har läst av Pernilla Gesén:
Jennas första


#1 - Agnes Lindholm

Gillade också den!

Svar: Vad kul!
Carolina Edvinsson