Som eld
 
 
Titel: Som eld
Författare: Sara Lövestam
Antal sidor: 207 (Kartonnage)
ISBN: 97891 87707 292
Publiceringsår: 2015
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 12-15 år
Första mening: "Pappa är alltid glad på båten."
 
Handling: När Anna och hennes pappa tar båten ut till ön där de har sitt sommarställe får Anna syn på en jämnårig tjej och hennes familj, som tydligen också har ett sommarhus på samma ö. Där slutar dock likheterna för Lollo, som tjejen heter, bor i något som mer kan liknas vid en herrgård eller i alla fall en villa och kommer ursprungligen från en helt annan del av Stockholm. Men som de enda två jämnåriga ungdomarna på ön dras de ändå till varandra och de upptäcker ganska snart båda två att deras motsatser attraherar snarare än skrämmer bort den andra.
 
 
Omdöme: En väldigt fin, känslosam, välskriven och kärleksstyrd bok. Det händer väl egentligen inte sådär jättemycket i boken utan det är Lollo och Annas dansliknande närmande till varandra som står i fokus, när den ena närmar sig backar den andra men det är tydligt för oss som läsare att de båda vill mer än vad de vågar ge sken av. Men att kasta sig in i förälskelse kräver mod, mycket mod. Särskilt om man hela livet har gått och trott att man bara gillar killar.
 
Jag gillar skildringen av förälskelse i den här boken, finstämd men samtidigt känsloladdad. Jag gillar att föräldrar och omgivning tar det hela bra när de berättar, att det inte är något uppseendeväckande alls. Jag gillar att det liksom inte görs någon grej av det alls. En annan sak som är värd att lyfta med den här boken är skillnaderna mellan klassbakgrunderna, att den visar att det finns ett klassamhälle även om många väljer att inte prata om det i någon större utsträckning. När Annas pappa ber om uppskov på två kronor köper Lollos pappa en till motorbåt. När Annas pappa dricker öl anses det vara farligt när alkoholism men när Lollos föräldrar dricker tre flaskor rosé anses det som att de tar det lugnt på semestern, en intressant vinkling tycker jag. Jag vet dock inte hur jag ska förhålla mig till Annas relation till sin pappa, stundtals verkar den bra men ofta verkar den vara på glid just på grund av alkohol. Jag tror inte att det står någonstans att Annas pappa har problem men det är ändå en känsla jag får och det är främst så hans karaktär beskrivs, genom att han öppnar en ölburk. Det är lite synd att jag som läsare inte får veta mer om det, mer om Annas och Lollos liv utöver deras känslor för varandra.
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon