Under mattan

Titel: Under mattan
Författare: Sara Lövestam
Illustratör: Per Gustavsson
Antal sidor: 26 (Inbunden)
ISBN: 97891 7813 0115
Publiceringsår: 2018
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "Det började med ett ganska litet monster."

Recensionsexemplar från Lilla Piratförlaget.

Handling: Det började med ett ganska litet monster. När pappa fick syn på det lyfte han det bara i nackskinnet och slängde in det under mattan. Där samlas allt möjligt skräp. Men sedan kom det fler och fler monster och högen under mattan blev större och större. TIll slut är högen under mattan stor som en flodhäst och dessutom rör den sig och morrar ibland. Mamma och pappa låtsas som ingenting för vad skulle hända om någon lyfte på den? 

 
Omdöme: Det känns som om det borde ha gjorts en bilderbok om det här tidigare? För det är en briljant idé! Hur monster som föräldrarna inte vill ta tag i bokstavligt sopas under mattan. Boken går därmed att läsas i två nivåer, antingen bokstavligt där det faktiskt förekommer monster under mattan men monstrena kan ju också självklart symbolisera ord och gräl som "sopas under mattan". Jag tycker att det är roligt att författaren har tagit ett uttryck som vi vuxna förstår inte ska tas bokstavligt och gjort det liksom mer begripligt för barn. Mycket är ju också såklart tack vare Per Gustavssons som alltid fantastiska illustrationer! Den här boken får mig också att hoppas att Sara Lövestam och Per Gustavsson fortsätter sitt samarbete i bilderboksgenren. Kanske kan de ta sig an till exempel uttrycket Elefanten i rummet

Tonen i boken tycker jag också balanserar fint på en tråd mellan att vara sorglig och rolig, den lyckas liksom med konststycket att vara lite av de båda ytterligheterna. För det är klart att det är sorgligt när huvudpersonen står bakom en glipa i dörren och ser en hel hög med skräp ligga mellan sina föräldrar i soffan, som de sedan bara sopar under mattan. Men det är också lite roligt hur högen under mattan bara växer och växer och till sist har tagit över hela rummet så att pappan måste gå in genom fönstret för att komma till fåtöljen i vardagsrummet. Eller hur föräldrarna är helt oförstående för problemet. Men också sorgligt för att barnet då undviker att befinna sig i vardagsrummet alls och istället är mest i köket eller på sitt rum. Det hela löser sig såklart på ett fint sätt och jag vill som sagt läsa mer av både författare och illustratör. 


Betyg: 5/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Sara Lövestam:
Som eld
Skarven
Hetare (Antologi)

Böcker som jag tidigare har läst av Per Gustavsson:
Om jag var en elefant
Prinsessan och den fasansfulla björnen
Badbaljan
Den förskräckliga historien om Lilla Hon (Illustratör)
Amy, Aron och anden (Illustratör)
Om dagen tar slut (Illustratör)
En glass i granngalaxen (Illustratör)
Äskil äter träd (Illustratör)
Familjen Knyckertz och födelsedagskuppen (Illustratör)
Vad gör du om jag får en vän? (Illustratör)
Nils hjälper laget (Illustratör)
Stig (Illustratör)


#1 - Hanneles bokparadis

jag och min lillebror lyckades aldrig flyga med mattan...