En högre rättvisa

Titel:  En högre rättvisa
Författare: Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt
Antal sidor: 407 (Inbunden)
ISBN: 97891 1307 0889
Publiceringsår: 2018
Serie: Sebastian Bergman #6
Originaltitel: -
Första mening: "Jag drömmer om dig."

Handling: En serie våldtäkter sätter skräck i Uppsala: gärningsmannen smyger sig på sina offer bakifrån, söver dem med en spruta och placerar en säck över huvudet innan övergreppet fullbordas. Kriminalpsykolog Sebastian Bergman kallas in för att hjälpa till i utredningen och när en av våldtäkterna leder till mord kopplas även Riksmordskommissionen in och det är en splittrad grupp som tar sig an fallet. För att kunna identifiera gärningsmannen och motivet måste samtliga i gruppen lägga sina personliga strider åt sidan. 

Omdöme: Det här är en serie som jag tycker har svajat ordentligt de senaste böckerna och i den här boken tycker jag tyvärr att det fortsätter i fel spår. Det blir för överdrivet till och med för mig och det finns liksom ingen verklighetsförankring kvar alls. Jag känner inte att någon av karaktärerna är mänskliga, deras agerande är ofta dumdristigt och motiven överdrivna. Sebastian Bergman har inget sympatiskt drag överhuvudtaget, Ursula antyds ha alkoholproblem, Vanja brottas med samma gamla familjeproblem som alltid, Billys historia är så överdriven att det inte ens är kul att läsa om och Torkel upplevs bara som allmänt vardaglig vilket blir en väldigt stor kontrast till de andra som har så extremt stora bekymmer att tackla. Sammantaget blir det som en dåligt skruvad komedi.

Bokens förtjänst är å andra sidan att den har ett driv och ett tempo som gör att det är enkelt att läsa vidare och att sidorna bara flyger förbi utan att man egentligen tänker på det. Jag antar att det kan ha att göra med författarnas bakgrunder som manusförfattare, det hela är helt enkelt väldigt kompakt och det finns ingen onödig information utan allt har mer eller mindre att göra med att handlingen ska drivas framåt. En bra bok om man har hamnat i en lässvacka med andra ord. Den kräver inte så mycket, ger kanske heller inte så mycket tillbaka men är ett helt okej tidsfördriv för stunden. Som ni märker så har jag tappat hoppet om den här serien lite men om jag känner mig själv rätt så kommer jag ändå att läsa fortsättningen när den kommer ut eftersom jag vill veta hur författarna egentligen ska lyckas knyta ihop alla trådar som de lämnar väldigt lösa i slutet. 


Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Hjorth & Rosenfeldt:
De underkända (Sebastian Bergman #5)
Den stumma flickan (Sebastian Bergman #4)
Fjällgraven (Sebastian Bergman #3)
Det fördolda (Sebastian Bergman #2)
Lärjungen (Sebastian Bergman #1)


#1 - Cissi - Bokstunder

Jag har nyligen läst den förra boken i serien efter ett låååångt uppehåll som mest berodde på Billys utveckling. Och det blev ju inte bättre i den boken och tyvärr verkar inte den här göra det bättre. Så jag får se om jag tar mig an den här boken eller ej. Gissningsvis blir det som du säger att den kan passa när det går trögt med andra böcker och man vill ha en spännande bok och välbekanta ansikten (trots allt).

Svar: Nej, jag förstår inte alls varför de måste dra Billy-grejen så himla långt.. Men ja, man har ju ett par sådana serier att ta till vilket också kan vara bra!
Carolina Edvinsson