Entry Island

Titel: Entry Island
Författare: Peter May
Antal sidor: 414 (Pocket) 
ISBN: 97891 7701 1644
Publiceringsår: 2017 (Original: 2013)
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Det syns på stenarnas placering att den här vägen nedför sluttningen en gång skapades av flitiga människohänder."

Handling: När det isolerade ösamhället Entry Island skakas av ett mord, det första i mannaminne, beger sig kriminalpolisen Sime Mackenzie till ön som del av ett utredningsteam från Montréal. Affärsmannen James Cowell, en av öns drygt hundra invånare, har knivhuggits till döds i sitt hem, och det mesta talar för att det är hans hustru, Kirsty, som hållit i vapnet. Utredningen ser först ut att bli en formalitet, men när Sime träffar Kirsty överväldigas han av en märklig känsla. Trots att han vet att de inte kan ha träffats förut känner han igen henne. Det är något hos den mordmisstänkta kvinnan som rör upp djupt begravda minnen inom honom.

Omdöme: Peter May är en sådan deckarförfattare som man läser för fenomenala miljöbeskrivningar, miljöer som liksom blir en karaktär i sig och som spelar lika stor roll för boken som handlingen i sig. De bästa miljöskildringarna måste väl ändå vara sådana som man inte lägger märke till, som liksom bara är där och tillför boken något, för när man väl lägger märke till sådana detaljer så blir de ju alltid störiga. Peter May är också en deckarförfattare som man kan läsa om man vill ha det lite mer åt det brittiska mysdeckarhållet snarare än det råa, blodiga och tempodrivna. I den mån som mord kan vara mysiga så är det väl här och i pusseldeckargenren. 

Jag tycker dock att det går lite väl långsamt framåt och att det är lite jobbigt att läsa den stundtals för att det känns som att den bara harvar på och jag har svårt att skilja de olika öarna och platserna åt. Jag var väl helt enkelt lite för trött när jag läste den kanske för den kändes lite torr, seg och tillkrånglad. Men, det finns två trådar i den här berättelsen och till min förvåning så är det faktiskt den historiska delen som tilltalar mig och fångar mitt intresse mest. Där finns ingen mordutredning och inga poliser och det kan väl nästan främst liknas vid en kärlekshistoria eller en historisk skildring och är med andra ord inte något som jag brukar fastna för och jag brukar definitivt inte tycka att det hör hemma i deckare men av någon anledning så fungerar det lysande just här och just nu. 

Jag skulle med andra ord kanske inte rekommendera den till någon som är ute efter en deckare. Men kanske till någon som gillar historiska romaner och som är villig och beredd att vidga sina vyer lite. 


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Peter May: 
Svarthuset (Lewistrilogin #1)
Lewismannen (Lewistrilogin #2)
Lewispjäserna (Lewistrilogin #3)