Rörgast

Titel: Rörgast
Författare: Johan Theorin
Antal sidor: 445 (e-bok)
ISBN: 97891 4622 4624
Serie: Ölandskvartetten #4
Första mening: "Spökskeppet kom glidande ur mörkret, fram över sundets svarta vatten, och väjde inte för något eller någon."
 
Recensionsexemplar från Wahlström & Widstrand!
 
Handling: Boken utspelar sig sommaren innan millennieskiftet och Gerlof rycks in i historien när en liten pojke bankar på hans dörr mitt i natten och påstår att han har befunnit sig på ett spökskepp tillsammans med både döda män, döende män och en man med en yxa. En skrämmande inledning på turistsäsongen. Bland alla tusentals turister återfinns även en hemvändare som har kommit tillbaka till Öland för att utkräva en mycket gammal skuld.
 

Omdöme: Jag har läst och gillat de tidigare böckerna i Ölandskvartetten även om jag inte minns så mycket kring vad de handlar om, därför kan det väl ses som om jag har läst böckerna fristående från varandra och det har fungerat bra. Den enda figuren som har figurerat i samtliga är väl Gerlof och inte ens han har alltid haft särskilt stora roller, även om han är en huvudkaraktär i just denna. De smått övernaturliga inslagen som har funnits i de tidigare böckerna återfinns inte heller i den här.
 
Som sagt så tycker jag definitivt att boken är bra men den tog mig inte med storm, faktum är att det tog ganska lång tid att läsa den och jag vet inte om det beror på mig eller på boken. Förmodligen på mig. Det var kanske inte rätt bok för mig just nu. Gerlof som tidigare har varit en storfavorit hos mig är i den här boken lite väl gammal och så bedriver han egna privatspaningar, ni som har hängt med lite i bloggen vet att jag nästan är lite allergisk mot sådant. Nu är inte det här en renodlad deckare och ska heller inte vara så jag har lite överseende med Gerlofs egna små äventyr.
 
Karaktärerna tycker jag inte riktigt kommer fram och hela familjen Kloss är som en renodlad skurk som måste bekämpas, de blir helt enkelt lite för mycket. Berättelsen drivs även fram av Jonas som är runt tolv år och genom hans perspektiv blir det lite mer driv och lite mer känslor, när alla andra representerar ren ondska. Fokus skiftar även ibland bakåt i tiden till Hemvändarens liv och vi får förståelse för varför han är så full av hämndlystnad. Boken tjänar på de korta kapitlen och de många perspektiven för att inte berättelsen ska tappa fart, även om jag själv tyckte att det gick lite segt och att den innehöll lite för många sidor. Nu ser jag fram emot vad Johan Theorin ska hitta på härnäst. Det får gärna fortsätta att utspela sig på Öland.
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Johan Theorin:
Skumtimmen (Ölandskvartetten #1)
Nattfåk (Ölandskvartetten #2)
Boldläge (Ölandskvartetten #3)
 
 
#1 - Nilmas Bokhylla

Började med första boken i den här serien men tyckte inte den var bra i början så la ner den igen.. kanske ska börja om, hehe!

Det är sällan jag ser dig sätta femmor, eller ens fyror för den delen.. vilka är dina favoritböcker?

Svar: Haha, ja det tycker jag verkligen! Fast å andra sidan kan man ju inte alltid tycka lika ;)
Nej, jag är väldigt snål har jag märkt men några "nyligen" tillagda favoriter är Ove (såklart!), Fågelbarn, Vi är inte sådana som i slutet får varandra, Polis och Liten parlör för älskande. De har samtliga fått femmor och är i lite blandade genre :)
Carolina Edvinsson

#2 - ALEXANDRA

Åh vad jag vill läsa denna nu nu nu :) Har försökt reservera den på studentbibblan men det vill inte ge med sig men jag ska höka :)

Svar: Där är det nog i alla fall större chans än stadsbiblioteket ;)
Carolina Edvinsson