Blodläge
Titel: Blodläge
Författare: Johan Theorin
Antal sidor: 406 (pocket)
Första mening: "Per Mörners vänsterhand var sönderbränd, hans revben var brutna och blicken blöt och suddig, men känseln i hans kropp fanns fortfarande kvar."

Blodläget är ett rött stråk
som går genom kalkstenen i stenbrottet.
Det sades vara förstenat blod
efter en strid
mellan trollen och älvorna.

Per Mörner bor i en stuga
just vid det stenbrottet.
Hans dotter är svårt sjuk,
så är även hans far
tillika porrkungspensionär
med fler fiender än vänner.
Han behöver Pers hjälp.

Per slits mellan att vara
både son och far.

Faderns gamla studio brinner plötsligt ner
och Per kan inte låta bli att nysta i de fåtal spår som finns
och i hans far förflutna för att få reda på sanningen.


Låter det spännande?
Nej, det är det inte heller.

Men Johan Theorins tredje bok
om mysterierna på Öland
och den gamla gubben Gerolf
som alltid har en avgörande biroll
är inte så dålig som den låter.

Den är inte lika bra som de tidigare
men fortfarande läsvärd.
Det är som jag alltid nämner,
ingen renodlad deckare
men den fångar mig ändå
och jag är inte lättflörtad
det lovar jag.


Tidigare böcker jag läst av Johan Theorin:
Skumtimmen
Nattfåk