Champion
 
Titel: Champion
Författare: Marie Lu
Antal sidor: 336 (Inbunden)
ISBN: 97891 7499 5886
Publiceringsår: 2014 (Original: 2013)
Serie: Legend #3
Originaltitel: -
Första mening: "Av alla förklädnader som jag har haft, är det här nog min favort."
 
Handling: June arbetar numera nära den nya Elektorn Anden i Republiken medan Day har fått en högt uppsatt tjänst inom militären. Just när ett fredsfördrag är på gång att arbetas fram mellan Republiken och Kolonierna drabbar en pestsmitta Kolonierna som de beskyller Republiken för. Om inte Republiken lyckas få fram ett botemedel hotar Kolonierna med att gå till angrepp och den här gången med en allierad i form av Afrika. 
 
 
Omdöme: Oj, vad besviken jag blev på den här boken. Jag vet inte om jag läste den vid fel tidpunkt eller vad det var som gjorde mig matt bara jag slog upp den, jag blev bara så himla trött på det politiska maktspelet och vilka som var de onda och de goda. Det kan också bero på att det var ett tag sedan jag läste den förra boken och att jag inte minns exakt vad som har hänt i de tidigare böckerna, jag minns i alla fall att jag gillade slutet på Prodigy och så följs det knappt upp alls i den här boken. Relationen mellan Day och June är jag heller inget fan av, de behöver liksom aldrig jobba på sin relation eftersom ödet har fört dem samman. De är som gjorda för varandra, de kan inte stå emot varandra, de kan inte släppa taget och så vidare. Jag hade också väldigt gärna sett att författaren hade skippat det sista slutet, att visa vad som händer tio år senare är oftare onödigt än nödvändigt.
 
Jag har läst recensioner som beskriver boken som actionfylld och jag kan inte relatera till det alls, jag tyckte inte att det hände något alls största delen av boken. Det är mycket politik, resonemang fram och tillbaka, mycket sorgliga minnen som återblickas och själva kriget kommer inte förrän de sista sidorna. Själva berättarperspektivet, med varannat kapitel day och varannat kapitel June tycker jag fungerar förvånansvärt bra ändå. Det är lätt att hoppa mellan karaktärerna, kanske för att de är så pass lika? Även om det känns lite överflödigt med ett typsnitt som skiljer sig så markant åt när det är Days röst som ges plats. 
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Marie Lu:
Legend (Legend #1)
Prodigy (Legend #2)
 
#1 - Bokhuset

Åh vad olika man kan tycka, jag tycker precis tvärtom. Underbar bok ( bästa dystopin ), jag gillar att de faktiskt får jobba på relationen. Tycker inte alls att alls är lätt eller enkelt och jag gillar att slutet ( tio år senare ) hänger samman med en mening som kom redan i första boken. Nödvändig med andra ord. Men det är ju tjusningen, tänk vad få böcker det skulle finnas om alla tyckte likadant. Ändå fascinerande hur olika vi uppfattar text.