Legend
 
Titel: Legend
Författare: Marie Lu
Antal sidor: 255 (e-bok)
ISBN: 9789174993691
Serie: Legend #1
Första mening: "Min mamma tror att jag är död."
 
Recensionsexemplar från Modernista.
 
Handling: Det som en gång var USA har nu blivit uppdelat i två läger där det är Kolonierna mot Republiken, två olika nationer som lever i ständigt krig med varandra. När alla barn fyller tio år i Republiken genomgår de ett test där deras framtid sedan avgörs, antingen får de gå i fina skolor och ha framtiden för sig eller så skickas de direkt till arbetsläger. Femtonåriga June är ett underbarn och är den enda som har fått full poäng på testet, hon kommer från en rik familj och lever i landets toppskikt. Day däremot är född i slummen och landets mest eftersökta brottsling. Som ni förstår dröjer inte länge förrän deras vägar korsas och tillsammans upptäcker de hemligheter som nationen gör vad som helst för att bevara. 
 
 
Omdöme: Det verkar som om när en bok hypas upp av andra så blir jag automatiskt negativt inställd till den omedvetet, för jag vet inte när jag senast älskade en bok som även andra också älskade. Jag kan helt enkelt inte förstå vad som är så bra med den här boken.
 
Vi börjar med det mest uppenbara och det är ju att den är så otroligt förutsägbar, har jag läst boken förut? Nej. Men det känns nästan så eftersom den inte tillför ett enda nytt element till den här genren som jag nu väljer att kalla dystopiska ungdomsböcker. Så fort jag insåg att det fanns en kvinnlig och en manlig huvudkaraktär som delade på utrymmet i boken tänkte jag "Åh neej..". Vi vet ju alla vad som kommer att hända mellan dem. Karaktärerna i sig är två underbarn som dessutom är onaturligt vackra och snygga med fantastiska personligheter, de är helt enkelt två perfekta varelser. Knappt mänskliga. Tillsammans börjar de i princip att föra krig mot en hel nation. Att det är två huvudpersoner märks knappt och det enda positiva det tillför är väl att man som läsare får se två sidor av samma mynt, i det här fallet två sidor av samma stad. De har likadana röster, beter sig likadant, har samma förmågor och är i princip en person i två olika kroppar. 
 
Sedan har jag alltid ett problem med dystopier och det är att karaktärerna sväljer allt med hull och hår, Day undantaget i den här historien. June verkar liksom aldrig ha ifrågasatt något i hela sitt liv utan accepterat läget som det är. Viss förståelse har jag för det eftersom hon kommer från toppskiktet och antagligen har varit ganska nöjd med sitt liv hittills. Hon tycker inte att det är konstigt att hon tvingas ta olika vaccinationer, att det försvinner barn, att vissa lever i slumområden och andra inte eller att allt inte är var det verkar på ytan. För att föreställa ett underbarn är hon faktiskt ganska dum.
 
Rent språkligt är den väl okej, förutom att jag saknar en större skillnad på karaktärerna. Jag saknar även fler nyanser eller ett större djup. De onda hade inte behövt vara ondskan personifierad och de goda hade inte behövt vara genomsnälla. Ingen är perfekt och allt är oftast inte svart eller vitt. 
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
 
 
#1 - Nilmas Bokhylla

Ajdå, det här låter inte bra! Vill så gärna att den här trilogin är bra :)

SV: Hahha, ja vem vet? ;)

#2 - *malin*

Jag har knappt läst något alls om den här boken så jag verkar helt ha missat hypen. Däremot tyckte jag om den. Inte det bästa jag läst men spännande och intressant. Jag ser fram emot att få läsa fortsättningen. Jag har satt den i händerna på några elever för att se vad de tycker också.

Men som man säger; smaken är som baken. :-)

Svar: Det är sant, jag tycker att den var lite för lätt om man jämför den med andra liknande böcker i samma genre. Men däremot kan jag tänka mig att den kan vara bra om man inte har harvat igenom vad som känns som varenda ungdomsdystopi det senaste året ;)
Carolina Edvinsson

#3 - *malin*

Jag har inte läst så många dystopier, vad jag kan minnas. Hungerspelen och En tid för mirakel är nog de enda (iaf senaste året). Det finns ju en hel uppsjö av den genren just nu, så det är klart att om man har läst flera kan man ju jämföra dem mer. Har du någon dystopi som du i stället rekommenderar? Jag har många elever som efterfrågar just dystopier. Det är väldigt hett just nu. :-)

Svar: Jag svarar på din fråga angående andra dystopier i din blogg också :) Divergenttriologin av Veronica Roth är väldigt spännande, kommer dessutom snart på bio så den kommer nog att få ett uppsving igen. Bra sätt att locka elever om inte annat ;)
Deliriumtrilogin av Lauren Oliver handlar om ett framtidssamhälle där kärlek är förbjuden, vilket nog kan tilltala många.
En sekund i taget av Sofia Nordin är ur ett svenskt perspektiv, inte lika spännande kanske men lite mer trovärdigt. Uppföljaren till den kommer ut nu i januari.
Dem femte vågen av Rick Yancey är en relativt nyutgiven första del i en trilogi som förmodligen också kommer att filmatiseras, handlar om utomjordingar som intar jorden.
Rör mig inte! av Tahereh Mafi är också en dystopi om en ung tjej som inte kan vidröra någon utan att döda. En lite kortare bok.. När jag praktiserade på ett gymnasiebibliotek var det en viktig punkt vid val av bok ;)

Nu har du fått lite tips på ungdomsdystopier med olika teman. Själv föredrar jag helt klart Divergent! Hoppas att det kan vara till någon hjälp :)
Carolina Edvinsson

#4 - *malin*

Tack för tipsen! De fyra första har vi i bibblan men det är inga elever som lånar dem och jag har inte hunnit läsa dem själv. Ska försöka prioritera dem så att jag kan tipsa om dem. Rör mig inte! har jag läst men gillade inte alls. Den är däremot otroligt populär bland eleverna.

Divergent är den som lockar mest så den måste bli läst snart. Snart. Ska bara... :-)