De vackra döda
Titel: De vackra döda
Författare: Belinda Bauer
Antal sidor: 349 (Pocket)
ISBN: 97891 8844 7852
Publiceringsår: 2018 (Original: 2016)
Serie: -
Originaltitel: The Beautiful dead
Första mening: "Beskåda den skönhet som bara döden skänker."

Handling: Eve Singer är kriminalreporter och i hennes arbete är hon därmed beroende av döden. Hennes karriär håller dock på att dala och hon är beredd att ta till vilka medel som helst för att hålla sig kvar och därmed kunna trygga sin fars framtid som har insjunknat i alzeimer. En mördare är såklart också beroende av döden och när mördaren tar kontakt med Eve får hon den chans hennes karriär behöver: en unik möjlighet att vara först på plats när landets mest jagade mördare slår till nästa gång. Men snart inser hon att mördaren har två besattheter och att hon är den andra...

Omdöme: Jag har för mig att Belinda Bauer brukar vara en mästare på att skapa obehaglig stämning? Det blir liksom inte sådär andlöst spännande men jag har för mig att hon skriver på ett sätt som nästan liksom kryper lite under huden? Får inte alls den känslan den här gången. Jag måste vara inne i någon fas just nu där jag inte tycker att någotning är särskilt bra och där ingenting griper tag i mig, för när jag läser vad andra har tyckt om den här boken så är det nästan enbart lovord och jag kan inte hålla med. Det är inte bara det att jag inte känner igen stilen rent mörkermässigt utan Belinda Bauer har även försökt klämma in humorstråk eller ironiska kommentarer och jag tycker bara att det faller helt platt. Att blanda humor och mord är jag ju dock ofta ganska tveksamt inställd till så just den aspekten var väl ganska väntad, om det nu hade tillhört vanligheterna i det här författarskapet vilket jag inte minns att det gör.

Jag som heller annars aldrig har några problem med att köpa både det ena och det andra när det kommer till mord och seriemördare har faktiskt lite svårt att se mördarens motiv den här gången? Det är långsökt och jag ställer mig lite frågande till hur han har kunnat leva under radarn så pass länge, kanske särskilt med tanke på den ekonomiska situation som familjen verkade ha befunnit sig i och de kretsar det ofta medför? Sammanfattningsvis har jag fått omvärdera min relation till Belinda Bauer lite i och med den här boken. För mig har hon kommit att bli väldigt ojämn i sitt författarskap. Visst ska man våga testa nya vägar men samtidigt är ju ett hållbart recept alltid ett hållbart recept..

Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Belinda Bauer:
Livets & dödens villkor
Mörk jord
Det slutna ögat