Mörk jord
Titel: Mörk jord
Författare: Belinda Bauer
Antal sidor: 270 (inbunden)
Första mening: "Hela Exmoorheden dröp av fukt; den var full av smutsiga ormbunkar, färglöst, grovt gräs, taggig ärttörne och fjolårets ljung; den var så svart att det såg ut som en eldstorm hade svept fram över landskapet och slitit med sig träden, så att marken lämnats kall och naken för att oskyddad möta vintern."
 
Belinda Bauers debutroman handlar om
den tolvåriga pojken Steven Lamb
som vill göra allt han kan för att få
hela sin familj lycklig igen.
 
För nästan tjugo år sedan
så försvann Stevens morbror Billy,
då elva år, och återfanns aldrig.
Det blev en outtalad sanning att Arnold Avery
var mördaren, då han samtidigt var skyldig till
ett antal andra barns försvinnanden.
 
Stevens mormor väntar dock fortfarande
på att Billy ska komma hem.
Och Stevens mamma, som växte upp i denna tragedi,
bryr sig mer om hans lillebror Davey
och om att byta man där den nuvarande inte passar.
 
Steven har bestämt sig för att hitta Billys kropp
och på så sätt skapa frid i familjen.
Men vart börjar man leta?
Han skriver till mördaren för att få hjälp.
 
 
Det här är ingen renodlad deckare med polisarbetet
och jakten på mördaren i fokus, utan det här är
berättelsen om Steven Lamb som vill ställa allt till rätta.
Jag har dock svårt för att sålla mig till skaran som hyllar boken
och egentligen vet jag inte riktigt varför, men jag fastnade aldrig i den.
 
Dessutom förstod jag aldrig vilken tid det utspelade sig på.
Jag fick intrycket av att det utspelade sig för ett antal år sedan,
när det förmodligen är i relativ nutid.
Det är något med språket.
Det är något med miljöbeskrivningarna.
 
Visst är den välskriven och annorlunda
och passar säkert någon som vanligtvis inte läser deckare,
nu tillhör jag ju dock den skaran som gillar jakten på mördaren.
( Även om det är psykologiskt intressant när även mördaren är känd. )
 
 
Betyg: 3/5
 
 
Köp den här: Bokus & Adlibris