Dom som kallas vuxna
 
 
Titel: Dom som kallas vuxna
Författare: Annica Hedin
Illustratör: Hanna Klinthage
Antal sidor: 32 (Inbunden)
ISBN: 97891 2971 6870
Publiceringsår: 2019
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening:

Recensionsexemplar från Rabén & Sjögren.

Handling: Vi känner alla någon som är vuxen eller som tror sig vara vuxen eller som låtsas vara vuxen. Vuxna är stora och kan nästan allt. Oftast är vuxna himla bra att ha men ibland kan de vara svåra att förstå sig på. Vad tänker vuxna egentligen och varför beter de sig som de gör Varför går vuxna på promenad utan att de ska någonstans? Varför dricker vuxna så mycket kaffe? Varför äter vuxna äcklig mat? Varför köper vuxna inte lördagsgodis? Varför badar vuxna så kort? Vuxna är helt enkelt ett mysterium..
 

Omdöme: Vad är det här? Bara en av de roligaste böckerna jag har läst på länge! Väldigt pricksäker och väldigt hög igenkänningsfaktor, för den vuxna läsaren. Däremot är jag lite osäker på hur den tas emot av barn och jag har kanske lite svårt att se att de skulle vara lika översvallande med berömmet. Det är möjligt att man som barn i någon period funderar över varför vuxna gör eller inte gör vissa saker. Som varför det är vuxna som får bestämma allt eller varför man som vuxen inte äter glass till frukost, om man nu får bestämma allt själv. Men att få veta varför vuxna till exempel dricker så mycket kaffe blir ju kanske inte så roligt för dem eftersom de inte kan känna igen sig. Jag vurmar ju till exempel lite extra för en liten gubbe i boken som funderar över om någon kommer att märka om han tar en tredje bulle i fikarummet, det är så jag! Däremot finns det ju inte i en fyraårings tankevärld att reflektera över vad andra tycker, vill man ha en bulle så tar man väl en bulle? Så kanske att det här är en bilderbok som är mer för den vuxna läsaren, vilket jag älskar! Däremot är jag rädd att boken inte kommer att nå fram till sin potentiella läsekrets - fortfarande läser alltför få vuxna bilderböcker. Men jag drar i alla fall ett litet strå till stacken och hyllar den här. Perfekta presenten!

Betyg: 5/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Annica Hedin:
Stig