Återvändaren

Titel: Återvändaren
Författare: Dan Buthler & Dag Öhrlund
ISBN: 97891 866 49814
Antal sidor: 424 (inbunden)
Serie: Jacob Colt #6
Första mening: "Christopher Silverbielke drog ett djupt bloss på cigaretten och betraktade det skimrande klot som långsamt försvann i Mexikanska golfen."
 
OBS! KAN INNEHÅLLA SPOILERS!
 
Handling: Christopher Silverbielke befinner sig i USA efter att ha lyckats fly från de svenska poliserna. Efter att ha levt under falsk identitet beslutar sig Silverbielke för att försöka ta sig hem till Sverige, till sin mamma och till sin älskade Mariana Granath för att sedan resa vidare och leva ett liv i stillhet någonstans utomlands. Men den återförening som Silverbielke föreställda sig blir inte av, istället känner han sig sviken och lurad. Och allt är kommissarie Colts fel. En djävulsk plan börjar ta form hos Silverbielke som måste genomföras till varje pris. Jacob Colt ska få betala!
 

Omdöme: Jag tycker personligen att Christopher Silverbielke är lite för mycket som karaktär, det finns inte ett enda mänskligt drag hos honom som gör att jag som läsare ens kan försöka förstå eller relatera till hans handlingar. För att en psykopat ska kännas skrämmande tycker jag att han ska framställas som verklig, som någon du kan träffa på stan utan att du vet om det. Att låsa in folk och mörda för att de använder fel ord känns lite väl sjukt även i mina ögon och då är jag en van deckarläsare. Jag tycker att han får för stort utrymme och att böckerna blir för långa.
 
Författarna har dock skalat bort en hel del av de sexscener som förekom i de andra böckerna vilket jag ser som positivt, inte för att jag har något emot sexscener men för att de blev lite väl grova stundtals och för att de inte bidrog till att föra handlingen framåt.
 
Men fortfarande är det svårt att förstå i vilken ordning dessa böcker ska läsas, tydligen har jag lyckats missa en i ordningen trots hyfsat bra bakgrundskoll. Enligt Adlibris så är det här nummer 5 i serien om Jacob Colt men enligt Goodreads så är det nummer 6 i samma serie. Enligt författarna själva är det dock deras sjunde bok? Jag blir inte klok.
 
För Silverbielkes skull gör det inte så mycket, han är ändå inte med i samtliga böcker och för att förstå handlingen gör det heller inte så mycket eftersom det förekommer upprepningar och tillbakablickar till de tidigare böckerna relativt frekvent. Däremot blev jag irriterad över att ha missat en stor pusselbit i Jacob Colts privatliv! Jag brukar inte bry mig men den här gången blev jag irriterad. I de tidigare böckerna har Jacob Colt och hans kollega Henrik Vadh varit de enda personerna i boken som är någorlunda vettiga, alltså inte svin. Men nu är Jacob otrogen mot sin fru och plötsligt finns det knappt en enda karaktär i boken som är snäll eller vänlig eller som har någon form av heder kvar. Männen är otrogna och kvinnorna är fortfarande antingen kärlekskranka eller horor. Så den största brister i deckarparets böcker fortsätter att vara sättet de gestaltar sina karaktärer.
 
Med allt detta sagt kan jag ändå konstatera att jag ändå uppskattade den här boken lite mer än de andra, vad det beror på har jag dock ingen aning om.
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Dan Buthler & Dag Öhrlund:
Mord.net (Jacob Colt #1)
En nästan vanlig man (Jacob Colt #2)
Förlåt min vrede (Jacob Colt #3)
Grannen (Jacob Colt #4)
 
#1 - Monika

Det är otroligt rörigt med den här serien, men det mesta beror nog på att det är två serier (enligt vissa), en med Silfverbielke och en utan.

Svar: Jo, fast det är konstigt.. För det är ju samma karaktärer i samtliga. Visst, det går väl att läsa dem fristående men det är ju lite irriterande för de (jag) som har försökt läsa dem i ordning.
Carolina Edvinsson

#2 - Emma

Buthler&Öhrlund har gett ut 8 böcker sammanlagt hittills. Nummer 7 är denna bok, alltså är detta sjunde boken dem har skrivit tillsammans. Av dem sju handlar 6 av dem om polisen Jacom Colt, vilket är en serie. 3 av dem 7 handlar om psykopaten Christopher Silfverbielke.