En nästan vanlig man
 
Titel: En nästan vanlig man
Författare: Dan Buthler & Dag Öhrlund
ISBN: 978 91 7351 5085
Antal sidor: 569 (inbunden)
Första mening: "Han ser sig omkring och har svårt att dölja sitt förakt."
 
Handling: Christopher Silverbielke är en stjärna i stureplansvärlden men när man kan få allt man vill och dessutom redan har det mesta, blir livet lätt tråkigt. Han behöver spänning i livet och heter man Christopher Silverbielke kan man få vem man vill att göra vad man vill. Johannes Kruut och Hans Ecker är Christophers närmaste vänner och likaså de är trötta på fina
nsvärlden. De behöver kickar och med Christopher som The mastermind bakom allt börjar de leka en slags katt-och-råtta-lek med polisen. Spänningen och riskerna i livet höjs, men vad händer när det börjar gå för långt och en inte vill vara med och leka längre?
 
 
Omdöme: Det här är en sådan recension där jag inte ens vet vart jag ska börja.. Men om vi börjar med en förklaring till bilderna så representerar den första en typisk dialog i den här boken och den andra anledningen till att den här boken är så pass lång som den är. För att börja i ordning och nämna något om dialogerna så tycker jag att de är under all kritik, vem säger sådär? De är liksom inte roliga någonstans, var lite seriösa istället. Den andra delen är längden på boken som hade kunnat kortas ner med jag vet inte hur många sidor, helt plötsligt slänger författarna in en historialektion? Vad tillför det handlingen? Nej, just det ingenting. Det finns fler exempel än de där historielektionerna..
 
Jag vet inte om det är mitt fel som hade för höga förväntningar, men när jag läser ord som psykopat och så vidare så blir jag genast intresserad av boken. Den här psykopaten i form av Silverbielke kan jag inte tycka är intressant på något plan alls, tyvärr. Han blir för sjuk, för kall och helt enkelt för äcklig. De andra karaktärerna är heller inte särskilt intressanta, den här Jacob Colt till exempel som ska föreställa någon sorts huvudperson trots att han knappt gör något i boken alls förutom representerar hur lite polisen är trion på spåren. För vad gör polisen? Ingenting! Kanske hade de behövt lite mer kvinnlig envishet i kåren, för på tal om kvinnor så representeras samtliga av att antingen vara någons fru, en hora eller en "bitchig jurist med feministsnack" - det är de kvinnor som finns! Att sedan nästan samtliga blir förnedrade eller våldtagna gör ju inte saken bättre. Jag blir helt enkelt less på mansdominansen.
 
Och som sagt så blir det lite väl mycket utsvängningar boken igenom, hade författarna skalat bort allt som inte för handlingen framåt eller bidrar till ytterligare förståelse så hade boken blivit kortare och förmodligen mycket bättre. Jag vill ju inte avslöja för mycket av handlingen men ja, det dör en hel del människor vilket det inte ens lyfts på ögonbrynet åt och även det gör mig en smula irriterad.
 
 
Betyg: 1/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Dan Buthler & Dag Öhrlund:
 
#1 - Susanne

Jag läste bara ett antal sidor i den här boken (och bläddrade lite) innan jag gav upp! Mitt intryck av det lilla jag läste stämmer med ditt - jag var INTE imponerad :)

Svar: Då sparade du tid och missade ingenting.. :)
Carolina Edvinsson

#2 - [Anna]

Jag kämpar med den här....vet inte vad jag kommer tycka när jag är klar men det känns som en lååååång story :/

Svar: Ja, alldeles för lång.. Ska bli intressant att läsa din recension sen!
Carolina Edvinsson