Grannen
 
Titel: Grannen
Författare: Dan Buthler & Dag Öhrlund
ISBN: 97891 86515 034
Antal sidor: 477 (Inbunden)
Första mening: "Första april."
 
Handling: Stureplansprofilen Hans Ecker som är dömd till tio års fängelse för både mord han har begått och för mord han inte har begått sitter i en transport på väg till ett annat fängelse när bilen plötsligt blir kapad. Glädjen över att bli fritagen byts snabbt ut mot skräck när han upptäcker vem hans befriare är, nämligen Christopher Silverbielke som Hans Ecker trodde att han kallblodigt hade mördat förra året. Men vad är Christopher Silverbielke egentligen ute efter? Pengar har han så att det räcker och blir över, kan det handla om hämnd? Varför låter han inte Hans Ecker bara ruttna i fängelset?
 
 
Omdöme: Den här boken påminner till stor del om den förra boken om Christophe Silverbielke, det är mycket våld och mord och sex och dessutom gärna allt tillsammans. Sedan den förra boken har dock Silverbielke utvecklats till en fulländad psykopat som helt saknar några som helst spärrar, vilket vi som läsare både en och två gånger får uppleva. Det jag fortfarande irriterar mig på är hur kvinnorna gestaltas - det är fortfarande bara prostituerade och fruar och sådana som behöver "tuktas till lydnad". Inget nytt på den fronten alltså.
 
Men det första som borde tas upp är att ordningen på dessa böcker är kaos. Den här boken borde ha givits ut innan Förlåt min vrede, inte efter. Detta på grund av många anledningar men främst för att karaktären Linda introduceras i den här boken medan hon i den förra boken redan är en fullbordad medlem i gruppen. Hennes hemligheter vet jag ju dessutom sedan länge redan om eftersom jag läste den boken som klassificeras som nummer 3 i serien om Jacob Colt före nummer 4, vilket tydligen av en helt ologisk anledning var fel.
 
Sedan är det samma sak som i de andra böckerna, det är mycket information som är hämtat från tidigare böcker och det är mycket onödigt som står. Som den andra bilden visar så sker tidigt en utläggning, som dessutom är kopierad från en annan bok, om antalet mord i Sverige. Jaha? Hur hjälper det den här historien framåt?
 
Det är ingen bok för den lättstötte och även jag som läst mycket skit genom åren tycker att Christopher Silverbielke är lite för mycket. Jag skulle vilja se en lite mer mänsklig sida hos honom.. Allt blir liksom bara för mycket. Av allt.
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Dan Buthler & Dag Öhrlund:
 
#1 - [Anna]

Åh vad jag blir besviken att de inte är bättre men både du och jag kanske gillar DECKARE inte den här typen bara handling om en psykopat. Jag gillar bättre polis delen!

Svar: Ja det är nog så.. Jag gillar att läsa om psykopater också, typ Hannibal! Seriemördare är ju egentligen min "nisch" men ja, ne det fattas nog polisarbete som du säger..
Carolina Edvinsson

#2 - Monika

Jag retade mig också på att ordningen har blivit fel, hur svårt kan det vara att få rätt nummer på en bok?

Jag vet inte riktigt hurdan kvinnosyn de här två herrarna har, men den kan inte vara sund. Egentligen är jag mest nyfiken på hur en man ser ut, som alla kvinnor faller för. Finns det ens någon sådan?

Svar: Nae, även om allt bara är på låtsas så kan man ju tycka att det kan finnas någon kvinna som har lite "makt" också.. Haha njae, han finns nog bara i böckerna ;)
Carolina Edvinsson

#3 - Eva

Hej,

Av en slump kom jag till din blogg när jag letade på google efter denna bok (grannen). Kanske lite fel forum men är det kanske så att du har boken och är villig att sälja den vidare? Om så är fallet, hör gärna av dig till mig: [email protected] :)

Vänligen,
Eva

Svar: Hej! Nej, tyvärr så lånade jag den från biblioteket. Kolla Bokbörsen! :)
Carolina Edvinsson