Häxan
 
Titel: Häxan
Författare: Camilla Läckberg
Antal sidor: 607 (Inbunden)
ISBN: 97891 3713 7797
Publiceringsår: 2017
Serie: Fjällbacka #10
Originaltitel: -
Första mening: "Det var omöjligt att veta vilket liv flickan skulle ha fått."

Handling: Fyraåriga Linnea försvinner plötsligt från en gård i Fjällbacka och det väcker hemska minnen till liv, för trettio år sedan försvann nämligen också en fyraårig flicka från samma gård och hon hittades senare mördad, därför befarar man direkt det värsta. Den gången anklagades och dömdes två trettonåriga flickor för att ha fört bort och dödat flickan. De dömdes i domstol trots sina nekanden men slapp fängelse på grund av deras låga ålder. En av dem lever ett stillsamt liv i Fjällbacka medan den andra är skådespelare, nu befinner de sig åter igen efter trettio år på samma plats eftersom det ska spelas in en film om Ingrid Bergman i trakten, och i samma veva försvinner fyraåriga Linnea. Finns det något samband? Har kvinnorna slagit till igen?
 

Omdöme: Jag har många gånger sågat serien om Fjällbacka i den här bloggen och jag har till och med skrivit att det inte finns en enda karaktär i varken det verkliga eller det fiktiva universumet som jag stör mig på lika mycket som huvudpersonen Erica Falck, jag erkänner frivilligt detta. Men jag är också den första som kan ändra mig, jag är absolut inte en sådan som står fast vid sina åsikter även när det visar sig att de är felaktiga, för nu har jag faktiskt blivit överbevisad om att Camilla Läckberg även kan fånga mig som läsare. Det tog tio böcker och en stor portion envishet men jag tycker att den här boken faktiskt är riktigt bra. Kanske har det en del att göra med att just Erica Falck inte klampar in oinbjuden i fallet den här gången men jag tycker också att polisarbetet får ta mer plats i den här boken och det gillar ju jag.

Jag är väl dock fortfarande inte helt kompis med karaktärerna och det finns fortfarande mycket som jag irriterar mig på men så länge de är koncentrerade på fallet så kan jag också fokusera bortom deras tillkortakommanden. Det enda som jag egentligen vänder mig helt emot är den tråd som löper tillbaka ända till 1600-talet och en häxjakt, jag förstår inte riktigt vad den tillför historien och hade lika gärna kunnat vara utan den. Språkligt är den väldigt lättsam och det känns inte alls tungt att komma igenom de nästan sexhundra sidorna utan det går av bara farten. Man vet ju lite vad man får när man läser den här serien och det kan ju vara en trygghet, ibland är ju det här precis vad man är ute efter och kanske särskilt nu till solstolen, men den här gången fick jag faktiskt lite mer än vad jag hade förväntat mig och jag blev positivt överraskad. 


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Camilla Läckberg:
Mord och mandeldoft
Isprinsessan (Fjällbacka #1)
Predikanten (Fjällbacka #2)
Stenhuggaren (Fjällbacka #3)
Olycksfågeln (Fjällbacka #4)
Sjöjungfrun (Fjällbacka #6)
Fyrvaktaren (Fjällbacka #7)
Änglamakerskan (Fjällbacka #8)
Lejontämjaren (Fjällbacka #9)

#1 - JUNITJEJ

Jag har lite svårt för Läckbergs sätt att skriva.

Svar: JAg tycker att det slinker ner ganska lätt faktiskt :)
Carolina Edvinsson

#2 - Nilmas Bokhylla

Åh, det låter ju lovande. Jag tänkte egentligen vänta med den här men nu blev jag allt lite sugen!

Svar: Haha, så många böcker och så lite tid ju!
Carolina Edvinsson

#3 - Monika

Men det här kändes ganska bra. Alla andra har ju gett den en femma och mina förväntningar steg i höjden :)

Svar: Jaa, alltså det är klart att det fortfarande märks att det är Läckberg som har skrivit. Vore konstigt annars. Men, mindre av Ericas inblandning i den här boken! Jag tycker att du ska läsa! Inte minst för att jag redan nu är extremt nyfiken på din recension ;)
Carolina Edvinsson

#4 - [Anna]

Jag tyckte den här boken hade mer handling än vad som behövdes, som Häxjakten som inte tillförde storyn någonting. Nä jag hade föredragit boken om den hade varit kortare.

Svar: Ja! Håller med, förstod inte heller det där med Häxjakten..
Carolina Edvinsson