Fyrvaktaren
Titel: Fyrvaktaren
Författare: Camilla Läckberg
Antal sidor: 358 (pocket)
Första mening: "Det var först när hon placerade händerna på ratten som hon såg att de var blodiga."

En kvinna kastar sig in i bilen,
med blodiga händer
och med sin son i baksätet
flyr hon till ön Gråskär utanför Fjällbacka.

Ett par dygn senare hittas en man mördad,
kommunens ekonomianställda
som precis flyttat tillbaka till sin barndomsort
och som inte verkade ha en enda fiende i världen.

Men ju mer polisen nystar i hans förflutna
desto fler hemligheter verkar han ha dolt.


Jag vet inte varför jag utsätter mig för Läckberg
för jag blir lika irriterad varje gång.
Mer lättsamt, kommersiellt och högstadiesvenskavarning
blir det inte än just såhär.

Det är upprepningar hela tiden
och då är det ju faktiskt inte svårt
att ge ut en ny bok varje år.

Jag hatar karaktärerna
och det är för mycket familjedrama
och för lite kriminalroman.


Betyg: 2/5


Andra böcker som jag har läst av Camilla Läckberg:
Sjöjungfrun