Dvalan
 
Titel: Dvalan
Författare: Camilla Grebe
Antal sidor: 478 (Inbunden) 
ISBN: 97891 4623 4104
Publiceringsår: 2018
Serie: Flickorna och mörkret #3
Originaltitel: -

Handling: Samuel är arton år och bor hemma hos sin mamma Pernilla. Pernilla är ständigt orolig över sin son och vet inte hur hon ska kunna få honom på rätt väg igen och söker stöd både från kollegor och församlingen som samtliga tycker att Pernilla ska släppa taget och ta avstånd. När Pernilla sedan hittar påsar med vitt pulver hemma blir det droppen som får bägaren att rinna över och hon kastar ut Samuel. Samuel som råkar sabotera en drogaffär tvingas då ta till flykten. För att ha någonstans att bo tar han jobb som assistent till en en hjärnskadad kille i sin egen ålder där han får fickpengar, mat och husrum. Men det visar sig att bakom den vackra husfasaden döljer sig fruktansvära hemligheter och Samuel inser att han är i fara. 

Omdöme: Alltså jag har alltid höga förväntningar på Camilla Grebe och jag tror att det framförallt kommer sig från serien med Siri Bergman i huvudrollen som jag ju verkligen gillade. Jag tyckte i och för sig väldigt bra om Älskaren från huvudkontoret också eftersom jag tyckte den var väldigt oväntad. Men det betyder tyvärr också att mina förväntningar ibland sätter ribban lite för högt och jag tror att det blev fallet den här gången. Jag hade helt enkelt förväntat mig mer. Jag tyckte att boken överlag kändes alldeles för enkel. Den är snabbläst men på bekostnad av att det hela tiden känns lite för lätt. Polisen Manfred som inte alls tycks tyngas ner av dåligt samvete trots att hans dotter nästan dog på grund av försummelse från hans sida? Och hans sambo som inte heller tycks hysa någon agg? Och liken som helt plötsligt dyker upp i princip samtidigt trots att de slängdes i vattnet vid väldigt olika tidpunkter? 

Sedan har vi det här moraliserandet över sociala medier och Internet som går som ett stråk genom hela boken. För mig blir det lite väl mycket pekpinnar och jag tycker att det får ta för stor plats. Det tillsammans med att hela historien var ganska förutsägbar gör att jag inte riktigt blir vän med boken. Om man funderar över hur den ingår i en serie så kan jag säga att den är helt fristående. Vissa karaktärer återkommer och visst finns det några tillbakablickar till tidigare böcker men det är absolut inget som jag tror att man skulle undra eller reagera över om man inte hade läst de tidigare delarna. 


Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Camilla Grebe: 
Älskaren från huvudkontoret (Flickorna och mörkret #1)
Husdjuret (Flickorna och mörkret #2)

Böcker som jag tidigare har läst av Camilla Grebe & Åsa Träff:
Någon sorts frid (Siri Bergman #1)
Bittrare än döden (Siri Bergman #2)
Innan du dog (Siri Bergman #3)
Mannen utan hjärta (Siri Bergman #4)
Eld och djupa vatten (Siri Bergman #5)

Böcker som jag tidigare har läst av Camilla Grebe & Paul Leander Engström:
Dirigenten från St Petersburg (Moskva Noir #1)