Bittrare än döden
Titel: Innan du dog
Författare: Camilla Grebe & Åsa Träff
Antal sidor: 441 (inbunden)
Första mening: "Hon var en såpbubbla som svävade genom parken, tyngdlös, ett rö för vinden."
 
Siri Bergman är lycklig tillsammans med sin sambo Markus
och deras gemensamma barn Erik.
Så lycklig att hon bestämmer sig för att
göra sig av med sitt förflutna,
det tillsammans med Stefan.
 
Trots att det är fem år sedan
han begick självmord
står kartongerna med hans saker
fortfarande kvar på vinden.
Det är dags att slänga dem.
 
Men Siri fastnar i hans saker,
hittar kopplingar bland hans papper
till ett ouppklarat mord vid Karlaplan.
Hon kan inte släppa tanken
på att hon inte kände sin man,
vad var han egentligen inblandad i?
Och varför begick han självmord?
 
 
Jag förvånas över hur lätt det är
att komma tillbaka till Siri Bergman
och karaktärerna kring henne,
jag minns dem alla som om det vore igår
jag läste de tidigare böckerna.
Det är positivt.
 
Jag skulle även säga att det här är
den bästa boken av Grebe & Träff hittills
och det är inget dåligt betyg.
 
De lyckas med konststycket att skriva om privatspaningar,
ämnet som jag annars alltid tycker är fånigt,
men på något sätt så känns det här ändå äkta.
Känslorna känns äkta och likaså karaktärerna.
 
De skriver om vardagsbekymmer utan att det känns tråkigt
och mord och spaningar utan att det blir osannolikt.
Däremot är ett stort minus (vilket har varit ett återkommande problem)
att även här blir det förutsägbart,
ibland är Siri mycket dummare än läsaren..
 
 
Betyg: 3+/5
 
 
Köp den här: Adlibris & Bokus
 
 
Tidigare böcker som jag har läst av Camilla Grebe & Åsa Träff: