Husdjuret
 
Titel: Husdjuret
Författare: Camilla Grebe
Antal sidor: 492 (Inbunden)
ISBN: 97891 4623 3602
Publiceringsår: 2017
Serie: Flickorna och mörkret #2
Originaltitel: -
Första mening: "Jag höll Kennys hand hårt när vi gick genom den mörka skogen."

Recensionsexemplar från Wahlström & Widstrand.

Handling: Malin är en ung polis som blir ombedd att återvända till sin gamla hemstad för att ta sig an ett cold case-fall eftersom hon besitter lokalkännedom. Hanne är också satt på fallet men som profilerare och hon brottas samtidigt med att dölja sin hemlighet om en begynnande demens. Jake är pojken som bär på en onämnbar hemlighet men som trasslar in sig i fallet genom en slump. Tre personer med tre olika historier men med den gemensamma nämnaren att de alla nu försöker ta reda på sanningen om vad som hände den lilla flickan vid stenröset som hittades död för ett antal år sedan. 

Omdöme: Nu var det ju ett tag sedan jag läste ut den här och som vanligt så kan jag med facit i hand säga att jag borde ha skrivit recensionen med boken färskt i minnet men som så många gånger förr så kom andra saker emellan. Det jag dock kan säga nu är att boken tyvärr inte gav ett bestående intryck men att den fungerade som god underhållning i stunden. Jag tyckte ju väldigt bra om föregångaren till den här boken men blev tyvärr inte lika betagen av den här och jag tror att det beror på att karaktären Malin helt enkelt inte tilltalade mig och att jag spenderade alldeles för mycket tid med att försöka komma på om det fanns fler kopplingar till den förra boken än vissa av karaktärerna? Jag tror också att jag hade förväntat mig något lite råare innehåll med tanke på titel och omslag, kanske var det där det lite brast för mig. Det tillsammans med att jag under hela boken undrade över vad Jakes funktion som karaktär egentligen var? Med det sagt så var det ändock en väldigt spännande bok och de korta kapitlen hjälpte till att göra den till den perfekta bladvändaren. Och när Camilla Grebe släpper nytt kommer jag att stå först i kön och vilja läsa!


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Camilla Grebe:
Älskaren från huvudkontoret

Böcker som jag tidigare har läst av Camilla Grebe & Åsa Träff:
Någon sorts frid (Siri Bergman #1)
Bittrare än döden (Siri Bergman #2)
Innan du dog (Siri Bergman #3)
Mannen utan hjärta (Siri Bergman #4)
Eld och djupa vatten (Siri Bergman #5)

Böcker som jag tidigare har läst av Camilla Grebe & Paul Leander Engström:
Dirigenten från St Petersburg (Moskva Noir #1)