ISBN: 97891 7515 3179
Publiceringsår: 2019
Serie: Vei #2
Originaltitel: -
Första mening: -

Recensionsexemplar från Kartago Förlag.

Handling: Vei är den obesegrade kämpen för gudarna och folket i Jotunheim under gladiatorspelen meistarileikir. Men än är det inte över. Flera slagskämpar under asagudarna återstår att besegra och det börjar bli allt svårare att skilja vän från fiende. Till slut står Vei inför ett avgörande val. Vad är värt att slåss för? Och hur mycket är hon beredd att offra?

Omdöme: Jag blev ju helt golvad av den första delen om Vei och det gjorde ju såklart att mina förväntningar på den här boken var någonstans högt bland skyarna. Och jag blev inte besviken! Jag gillar hur lätt man kommer in i hela världsbilden, hur det inte känns som att man blir matad med information utan att man som läsare endast får veta det som är värt att veta för att förstå handlingen - mer behövs liksom inte. Allt jag gillade i den förra delen gillar jag ju såklart även i den här som tolkningen av asagudarna, illustrationerna och att författarna inte väjer för att anspela på sex. De karaktärer som känns mest underbyggda och som är mest intressanta blir ju Vei och Loke, de andra blir tyvärr ganska platta och faller lite i skuggan av deras glans. Både Vei och Loke är ju ganska opålitliga som karaktärer och det är det som gör det så spännande att läsa, man har liksom ingen aning om hur de ska agera eller vad som kommer att hända härnäst. Däremot kan jag personligen tycka att deras relation till varandra gick lite fel håll men så bor det ju knappt någon romantiker i mig. Gillar för övrigt också att Loke ibland avbildas som en kvinna och ibland som en man och att många av karaktärerna kan ses som väldigt androgyna eller i alla fall att de utmanar traditionella könsroller. Den karaktär som jag hade velat lära känna bättre och veta mer om är nog framförallt Freja och därför känns det tråkigt att det här är en avslutande del och att det inte blir mer Vei.

Det jag tyckte mindre om med den här boken var att det låg så mycket fokus på striderna, så upplevde i alla fall jag det. För även om varje strid bara fick en sida eller ett uppslag så var det ju ändå några stycken och det blev ganska slafsigt eller vad man ska kalla det. Även många serierutor utan text, även om de också för handlingen framåt så känns det som att tempot saktas ner en aning. Till sist var jag heller inget superfan av slutet men jag kan heller inte säga vad jag hade velat se annorlunda. Det är ju svårt att knyta ihop en sådan här stor och omfattande handling som ändå bara har pågått i relativt få sidor sett till allt som har skett. Game of thrones släng dig i väggen liksom det här är riktigt bra!

Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker jag tidigare har läst av Sara Bergmark Elfgren & Karl Johnsson: