Nyckeln (Hejdå Engelsfors!)
 
Titel: Nyckeln
Författare: Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg
Antal sidor: 813 (kartonnage)
ISBN: 97891 2967 7812
Serie: Engelsfors #3
Första mening: "Den bländande vitheten mattas av."
 
Recensionsexemplar från Rabén & Sjögren.
 
Handling: Det har gått en månad sedan tragedin i gympasalen i skolan i Engelsfors gymnasium då det onda mötte det goda. Där det goda på sätt och viss vann, även om det blev många förluster och vinsten endast är högst tillfällig. Apokalypsen närmar sig med stormsteg och likaså studenten för medlemmarna i den magiska cirkeln. Det finns ingen återvändo nu utan allt kommer att förändras, frågan är bara till vad.
 
 
Omdöme: Den här boken är en riktigt tegelsten och det var längesedan jag läste en bok som var så lång, men det är faktiskt bara mest positivt. Den räcker länge och den blir aldrig tråkig då det händer oväntade saker mest hela tiden. Jag tror även att den vinner på att vara den avslutande delen, jag brukar vara på helspänn inför en sådan. Ibland kunde jag dock känna att jag bara ville få det hela överstökat. 
 
Det som den här serien vinner på, tror jag, är att det vardagliga och det magiska utgör en bra blandning. Det blir aldrig för mycket av varken det ena eller andra, även om den magiska delen i den här avslutande delen tippar över men det är förståeligt med tanke på apokalypsens antågande. Jag gillar att det är vanliga tonåringar med vanliga problem som tänker på sex och skolan och vad de ska göra efter studenten. Det som gör mig lite tveksamt inställd är dock att de är så oerhört genomgoda allihop, de tar alltid rätt beslut och tror nästan lite naivt på att allt kommer att lösa sig till slut. Det är också lite synd att ingen utav karaktärerna går utanför sin "mall". Vi har Vanessa som alla alltid gillar, som de flesta är kära i och som alla tycker är helt fantastiskt snygg. Vi har Linnea som röker, som tappar humöret och som får panikångest. Vi har Anna-Karin som har börjat krypa ur sitt skal men som allra helst befinner sig i skogen och som finner sin tröst i mat. Det är lite synd att de inte utvecklas mer. Men å andra sidan gör deras egenskaper att de är väldigt lätta att hålla isär när man läser.
 
Jag gillar även att det finns lite samkönad kärlek i boken och att författarna aldrig skriver det som att det skulle vara en främmande tanke hos någon av karaktärerna. Det är synd att det förmodligen inte skulle kunna gå så lätt till i verkligheten. Vilket leder till att boken blir lite idealiserande, att såhär borde det se ut men frågan är om det gör det? På det sättet tycker jag att boken på några ställen är ruskigt lik en pekpinne eller ett skolexempel. Om ni förstår hur jag menar.
 
Överlag rycks jag ändå med i boken och det är en oerhört spännande handling. Det är en riktig bladvändare som är svår att lägga ifrån sig. Jag tycker att slutet kunde ha varit ett par sidor tidigare för att ge en större effekt, men som det är nu så känns allt ändå väldigt avslutad och man slipper undra över hur det gick sen. Jag ska inte kommentera det mer nu utan lämnar det med tanken om att jag nog hellre hade sett ett annorlunda avslut på denna storslagna trilogi. 
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg:
Cirkeln (Engelsfors #1)
Eld (Engelsfors #2)
 
 
#1 - Lottens Bokblogg

Håller med dig i det du skriver!
Blandningen gillar jag. En sak som jag inte tog upp var just den där balansen om det blir en pekpinne eller inte. Håller med dig där. Ibland så är det lite för tillrättalagt. Samtidigt så kan man ibland läsa in lite mörkare undertoner.

#2 - Caroline - Bland böcker

Den här boken, och de andra böckerna i serien, hör ju inte till typen av böcker som jag vanligtvis läser, men jag måste erkänna att jag blir nyfiken när jag ser alla fina och hyllande recensioner.

Svar: Jag tycker att de lyckas hålla magin på en lagom nivå, om det är det du menar? Annars tycker jag att de är lite som vanliga ungdomsböcker och det brukar jag ju läsa. Men de har ju även fått stor internationell framgång så det verkar som om de flesta blir frälsta. Att så många läser dem här kan ju ha att göra med att författarna är svenska, då blir man kanske lite extra nyfiken jag vet inte :)Men man har ju inget att förlora på att ge dem en chans!
Carolina Edvinsson

#3 - Ylva

Mats Strandberg är bög och jag kan tänka mig att han skrivit om homokärlek som han vill att det ska vara.

Svar: Jaha, det visste jag inte. Så kan det ju säkert vara då :)
Carolina Edvinsson