Cirkeln
Titel: Cirkeln
Författare: Mats Strandberg & Sara Bergman Elfgren
Antal sidor: 516 (pocket)
Första mening: "Hon väntar på ett svar men Elias vet inte vad han ska säga."

Engelsfors är en helt vanlig småstad,
kanske lite tråkigare och dystrare
men det tycker alla som bor i en sådan.

I just den här småstaden
bor det sju gymnasieelever
vars liv tar en drastisk förändring
när de plötsligt inser att de
mot sin egen vilja måste samarbeta
eftersom de är de utvalda,
de enda som kan rädda världen.


Nu har jag också tagit tag i den här
extremt hypade boken!
Och helt ärligt kan jag säga att jag
hade fått lite för höga förväntningar,
för den var inte så bra som jag ville att den skulle vara.

Först trodde jag att det skulle bli svårt
att hålla isär alla karaktärer,
att de skulle bli ytligt beskrivna
och att det bara skulle bli allmänt rörigt.
Det blev det inte, man förstår direkt vem författaren menar.
Däremot blir karaktärerna ganska ytliga,
men det kommer att komma fler böcker
så de kanske växer med tiden.

Sedan är det ju det här med språket
men jag låter det vara,
för det är ju trots allt en ungdomsbok.

Slutet har heller ingen direkt cliffhanger,
så man behöver inte längta till nästa bok
och jag vet inte om det är bra eller dåligt.


Betyg: 3/5