De fördärvade

Titel: De fördärvade
Författare: Karin Slaughter
Antal sidor: 425 (Pocket)
ISBN: 97891 5093 0900
Publiceringsår: 2018 (Original: 2014)
Serie: -
Originaltitel: Cop Town
Första mening: "Dagen grydde över Peachtree Street."

Handling: Det är 1974 och Atlanta skakas av ett brutalt polismord. Samtidigt undrar den unga polisen Kate Murphy om hennes första dag på jobbet också kommer bli den sista att vara kvinna inom den mansdominerade polisen är allt annat än enkelt. Det vet redan Maggie Lawson, som gått i sina bröders fotspår och ständigt måste hävda sig inför deras cyniska blickar. När Kate och Maggie stängs ute från jakten på polismördaren når deras ilska och frustration slutligen kokpunkten. De startar en egen utredning. Snart blir de varse att de måste riskera allt för att bevisa att de har vad som krävs.

Omdöme: Jag gillade inte alls den här något vidare. Men det kan ha att göra med att den handlar om poliskåren för ett antal år sedan, när kvinnor precis får tillgång till yrket, och att jag nyligen läste Skuggjägaren som handlar om precis samma sak fast den utspelar sig i Sverige och är betydligt bättre skriven. Det här blev liksom för mycket av allt. Det var gubbiga män med skev kvinnosyn, nedlåtande kommentarer som fick sägas helt okommenterat, sexism och onödigt våld. Till sist blev det helt enkelt för mycket och det kändes bara tröttsamt. Jag fastnade heller inte för varken huvudpersonerna eller mordfallen. Så som ni kan höra så var det verkligen en bok som inte gick hem för mig. Dessutom upplevde jag den som alldeles för lång. Däremot så var den lättläst och det fanns ju ett driv som gjorde att det var enkelt att hela tiden fortsätta läsa och hålla uppe läsningen. Men det hade jag också förväntat mig av den här författaren som jag tycker brukar skriva väldigt fängslande, även om jag inte tycker att hon har träffat riktigt rätt ännu. Inte av de böckerna som jag har läst i alla fall. 

Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus & Omnible

Böcker som jag tidigare har läst av Karin Slaughter: 
De vackraste
Den goda dottern
Triptyk
 (Will Trent #1)
Fraktur (Will Trent #2)