Bränn alla mina brev
Titel: Bränn alla mina brev
Författare: Alex Schulman
Antal sidor: 274 (Inbunden)
ISBN: 97891 8874 5149
Publiceringsår: 2018
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening:  ""Jag vet inte hur många fler gånger jag har i mig.""

Recensionsexemplar från Bookmark förlag.

Handling: Med hjälp av dagboksanteckningar och brev avtäcker Alex Schulman en riktig kärlekssaga som utspelade sig en sommar år 1932. Det är en djupt personlig skildring av passion, svartsjuka och hur ett möte kan skapa svallvågor över flera årtionden framöver. 

Omdöme: Herregud vad bra han är med ord, Alex Schulman! Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva mer än att jag blev helt tagen av den här historien och sättet som den är berättad på. Vi får följa tre olika perspektiv där det dels berättas om tiden för kärleksaffären, dels under en period när Alex Schulman är barn och på besök hos sin mormor och morfar och dels i lite mer nutid när den här historien sakta uppdagas framför Alex Schulman när han gräver djupare och djupare bland brev och dagböcker. Och precis som författaren själv så sitter jag och hoppas på en lycklig utgång, trots att man vet hur det kommer att sluta. Det är helt enkelt riktigt riktigt tragiskt och det gör nästan fysisk ont att läsa om mormor Karins öde. Visst är det så att det inte går att veta exakt hur saker och ting har gått till eller vad andra människor känner men genom att författaren har läst brev och dagböcker så känns det ändå som om han kommer sanningen väldigt nära. Boken ska dock läsas som en roman men en riktigt skickligt skriven roman känns ju ändå på något sätt som om allt som står har hänt på riktigt och det här är en riktigt skicklig roman. 

Det som fascinerar mig mest med författarens språk är hur det känns så naket, ärligt och hur han kan blåsa upp varje liten detalj till något som gör att det känns som om det är det mest intressanta jag någonsin har läst om. Jag vet inte hur han gör men han gör det oerhört bra. Jag älskar den här boken och om ni får chansen tycker jag verkligen att ni ska läsa den. Det är den verkligen värd! 


Betyg: 5/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Alex Schulman:
Skynda att älska
Böcker som jag tidigare har läst av Alex Schulman & Sigge Eklund:
Tid - Livet är inte kronologiskt
Rum - En roadtrip genom psyket


#1 - Vargnatts bokhylla

Tyckte också den var helt otrolig. Kommer inte glömma Karin Stolpe på länge.

Svar: Inte jag heller!
Carolina Edvinsson

#2 - Felicia

Fick också hem denna! Är superpepp!

#3 - נערות ליווי

cheers a good deal this amazing site is actually
elegant plus simple

#4 - חדרים לפי שעה ברמת גן

many thanks a whole lot this excellent website will be proper along with casual

#5 - חדרים ברמת השרון

thanks lots this fabulous website is conventional along with simple

#6 - חדרים בפתח תקווה

many thanks lots this amazing site is proper along with informal

#7 - לופטים להשכרה

many thanks a good deal this website is usually professional and everyday

#8 - צימרים בצפון

thanks a lot a lot this web site is usually elegant and informal