Tid - Livet är inte kronologiskt
 
Titel: Tid - Livet är inte kronologiskt
Författare: Alex Schulman & Sigge Eklund
Antal sidor: 316 (Pocket)
ISBN: 97891 8817 1511
Publiceringsår: 2016 (Original: 2015)
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "När vi ser tillbaka på innehållet i vår podcast, i krönikor vi publicerat, böcker vi skrivit eller i samtal vi haft med varandra genom åren, så märker vi att vi ständigt återvänder till tiden."
 
Handling: Tid kan vara så väldigt mycket samtidigt som vi inte vet alls vad det är. Tid kan vara sekunder som tickar men det kan också vara olika känslor av hur fort något går, ett år kan rassla förbi hur fort som helst samtidigt som ett ögonblick av fasa kan vara i en evighet. Det är just begreppet tid som Alex och Sigge utgår från i den här boken där de för analyser om både sig själva men även sin samtid.
 
 
Omdöme: Jag har inte lyssnat på Alex och Sigges podcast så alla dessa texter var helt nya för mig, jag har nämligen läst att mycket går att känna igen om man är en inbiten podcastlyssnare. Däremot är jag ju såklart bekant med herrarna och jag gillar i princip allt jag har sett och läst och hört av dem båda. Och boken infriade alla förväntningar jag någonsin kunde ha haft! Jag visste sedan tidigare att Alex Schulman var vän med pennan och jag har läst en hel del av honom i form av både böcker men framförallt hans krönikor och de träffar rätt i princip varje gång. Sigge Eklund har jag dock inte läst något alls av tidigare, vad jag vet, så det var ju lite av en chansning men jag hade ju inte behövt oroa mig en sekund. Det är så bra. Jag tycker också att de båda rösterna i boken både kompletterar varandra och har ungefär samma tonläge. Texterna har en egen stil samtidigt som jag faktiskt tycker att de liknar varandra i mångt och mycket. 
 
Jag tror att de båda besitter förmågan att skriva om vad som helst och kan göra det intressant, för de plockar ut vardagliga ögonblick som verkar så små i stunden och så plötsligt med hjälp av orden så blir det något vackert och viktigt. Det är fint på alla sätt och vis. Samtidigt som det är en fin bok rent språkligt så är ju innehållet närmare filosofiskt, vad är tid och hur förhåller vi oss till den? Är tiden verkligen kronologisk och vem är egentligen ditt sanna jag? Det är frågor som väcker tankar och allt är presenterat på ett sätt som gör att författare och läsare är på samma nivå, ingen vet ju svaret men vi kan resonera kring det tillsammans. Det är annars vanligt att författaren hamnar i fällan att man skriver över huvudet på läsaren, på ett språk som är svårt att nå och känna med. Här är det mer som om läsaren går sida vid sida med författarna och vi får ta del av många personliga reflektioner. Både språket och historierna är nakna och utelämnande och det känns verkligen som om författarna öppnar upp huden för läsarnas skull. Ibland fick jag till och med hålla tillbaka en tår och gråtit har jag bara gjort till en endaste bok förut. Det säger väl en hel del.
 
Däremot har jag en stark invändning, eller egentligen inte en invändning utan mer något som jag inte kan relatera till och det är den ständiga fixeringen vid den egna barndomen. Jag har svårt att förstå den, samtidigt som det såklart blir viktigt i resonemanget kring tid. Men det är som om de båda är fixerade nästan som på ett besatt sätt att återvända och förstå sig själva ur ett barndomsperspektiv. Jag kan inte förstå den lockelsen alls. Men annars på det stora hela så tycker jag att det är en helt fantastisk bok för det allra mesta. 
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Alex Schulman: