Berit älskar russin

Titel: Berit älskar russin
Författare: Annica Hedin
Illustratör: Per Gustavsson
Antal sidor: 40 (Inbunden)
ISBN: 97891 2971 7235
Publiceringsår: 2019
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "På vägen hem ska vi köpa paket till Aron."

Recensionsexemplar från Rabén & Sjögren.

Handling: Berit ska på kalas och måste hitta en present till Aron. När mamma frågar om Berit har hittat något så kan Berit inte svara, för det är någon som tittar rakt in i hennes ögon med ett litet pickande ekorrhjärta. Mamma tycker att det blir en jättebra present till Aron. Berit inser att det är ett misstag men hinner inte hindra mamma och plötsligt står hon där med ett paket i händerna. Hur ska Berit kunna ge bort den hon älskar mest?

 
Omdöme: Först Slottet, sedan Vill ha den själv och nu Berit älskar russin som alla handlar om att ge bort något i present på ett kalas när man helst hade velat behålla saken själv. Jag börjar ana en väldigt nischad utgivningstrend. Det som framförallt skiljer böckerna åt är hur det slutar. I Slottet och Vill ha den själv tvingas huvudpersonen acceptera att det är en present och att man inte får behålla den själv, även om det sker på olika sätt och med olika känslor, medan i den här boken så får faktiskt huvudpersonen behålla den present som hon egentligen köpte för att ge bort. Alla nöjda och glada i princip. 

Jag vet inte vad det är som gör det men av någon anledning så älskar jag kombinationen av Annica Hedin och Per Gustavsson. Jag har tidigare läst boken Stig som de har gjort tillsammans och jag tycker fortfarande att det är en av de bästa bilderböckerna som finns om sorg. Den här är ju inte lika tung i ämnet på det sättet men ändå lyckas författaren tillsammans med illustratören att skapa så mycket känslor genom väldigt små och få ord. Texten känns helt enkelt väldigt genomarbetad, avskalad och orden noggrannt avvägda. Per Gustavsson har å sin sida också en stil man känner igen och som har kommit att bli hans egen, personligen tycker jag nästan att den drar åt det lite läskiga hållet men på något märkligt sätt så passar den textinnehållet utmärkt. Som ni märker så tycker jag väldigt bra om den här boken men jag gillar det avskalade och när man inte skriver läsaren på näsan. Ibland kan man faktiskt få läsa mellan raderna eller läsa bilden. 


Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Annica Hedin och Per Gustavsson:
Stig

Böcker som jag tidigare har läst av Annica Hedin:
Dom som kallas vuxna

Böcker som jag tidigare har läst av Per Gustavsson:
Om jag var en elefant
Prinsessan och den fasansfulla björnen
Badbaljan
När prinsar stannar hemma
Den förskräckliga historien om Lilla Hon (Illustratör)
Amy, Aron och anden (Illustratör)
Om dagen tar slut (Illustratör)
En glass i granngalaxen (Illustratör)
Äskil äter träd (Illustratör)
Familjen Knyckertz och födelsedagskuppen (Illustratör)
Vad gör du om jag får en vän? (Illustratör)
Nils hjälper laget (Illustratör)
Stig (Illustratör)
Under mattan (Illustratör)
Kan du lyfta en fröken? (Illustratör)